Initiatief nemen en tonen op de werkvloer is absoluut niet altijd makkelijk. Vooral niet wanneer je bijvoorbeeld als stagiaire bij een bedrijf aan de slag gaat. Uit eigen beweging actie ondernemen in plaats van af te wachten is niet een eigenschap wat iedereen bezit maar wel iets wat enorm wordt gewaardeerd (tot een zekere hoogte) bij bedrijven. Heb jij moeite met actie te ondernemen zonder aansporing van iemand anders? Dan hebben we tips om ervoor te zorgen dat je meer initiatief neemt en toont op de werkvloer.

work FEM FEM

Denk in oplossingen, niet in problemen

Denk oplossingsgericht. Wanneer je constant aan het werk zet met een mindset wat gefocust is op problemen dan heb je als resultaat een mega verlies van tijd en motivatie. Je moet niet denken dat je een oplossing kan vinden van een probleem als je zo veel mogelijk te weten komt over het probleem. Door juist te denken in oplossingen genereer je ook een effectieve oplossing. Wil jij initiatief tonen op de werkvloer wanneer je te maken krijgt met een hobbel in de weg, ga je richten op het vinden van een oplossing. Dan werk je namelijk vooruit in plaats van achteruit.

 

Fouten moet je maken

To err is human. Fouten maken hoort bij het leven en ergens is het ook onmenselijk als het niet gebeurt. Je móet zelfs fouten maken en er niet bang voor zijn wanneer het gebeurt. Dus stel jij bent iemand die juist niet genoeg initiatief toont omdat je bang bent om een fout te maken, moet je dit los kunnen laten. Mensen die ook nog eens laten zien dat ze goed met hun fouten kunnen omgaan presteren ook vaak beter en tonen verantwoordelijkheid.

Bouw het langzaam op

Een goede tip om meer zelf initiatief te nemen is om het langzaam op te bouwen. Het is namelijk lastig om je gelijk overal mee te gaan bemoeien en dat moet je ook niet willen. Ga een beetje experimenteren met kleine situaties zoals bijvoorbeeld aan een collega te vragen of hij of zij en ook een bakje koffie wil. Of stel, de einde van de werkdag is in zicht en je hebt eigenlijk niet meer zo veel om te doen. Ga dan niet vragen of het oké is of je vroeger naar huis kunt gaan maar vraag juist of er nog iets is waarmee je iemand kan helpen. Dit geeft je collega’s namelijk ook een prettiger gevoel en laat zien dat jij geen 9 tot 5 mentaliteit hebt.

 

Lees ook: 70% werknemers vindt dat werk privéleven negatief beïnvloedt