Niets is belangrijker dan een gezond en gelukkig leven. Wist je dat je dagelijkse routine hier een enorm verschil in kan maken? Daarom geven wij je tien tips voor een gezonde dagelijkse routine.

1. Drink een glas citroenwater

Begin je dag met het drinken van een glas citroenwater. Zo begin je je dag op een verfrissende manier! Plus, het drinken van citroenwater in de ochtend is mega gezond.

2. Sport ’s ochtends

Als je je ochtend begint met sporten, verhoog je je energielevel door de dag, je circulatie en verbeter je je lymfatische functie. Slechts twintig à dertig minuten per dag zou al een enorm verschil moeten maken. Doe een mix van cardio en fitness door de week heen; zo raak je in shape, het is mega goed voor je gezondheid én het draagt bij aan een ontzettend gezonde dagelijkse routine.

3. Ontbijt goed

Sla jij je ontbijt nog wel eens over? Stop daar dan mee, je ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Vul jezelf met een gezonde mix van proteïne, koolhydraten, vitamines en mineralen. Een goed voorbeeld is yoghurt met bessen en noten, een omelet met groente en suikervrije granolarepen met een stuk fruit.

4. Blijf gehydrateerd

Hydratatie is mega belangrijk en onmisbaar voor een gezonde dagelijkse routine. Slechts het kleinste beetje aan dehydratatie kan er al voor zorgen dat je chagrijnig wordt en je je minder goed kan concentreren. Drink dus genoeg water of suikervrije drankjes door de dag heen.

5. Ga voor een gezonde lunch

Net als je ontbijt, is het belangrijk dat je lunch ook gezond is. Heb je nou geen tijd om ’s middags een hele maaltijd te bereiden? Probeer dan eens meal prepping, waarbij je je maaltijden van te voren alvast bereidt. Probeer wel te veel vetten te vermijden rond de middag, omdat dit ervoor kan zorgen dat je aan het eind van de dag inkakt. En daar zit je niet op te wachten, natuurlijk.

6. Doe wat stretches rond de middag

Hoe hard je je best ook doet, dat inkakmomentje lijkt soms écht onvermijdelijk. Maar dit is niet waar: overleef je lange dag door door de dag heen genoeg te bewegen. Doe ook wat stretches of een korte workout rond de middag om je de hele dag door fit te blijven voelen. Onmisbaar voor een gezonde dagelijkse routine.

7. Avondeten

We snappen dat je aan het eind van de dag echt niet altijd zin hebt om een hele maaltijd te koken. Maar een gezonde maaltijd hoeft helemaal niet veel geld te kosten! Ga voor een goede portie groente met een gezonde bron van eiwitten. Probeer er ook voor te zorgen dat je ’s avonds geen cafeïne meer inneemt, omdat dit je nachtrust kan verstoren.

8. Zorg voor genoeg ontspanning

Het is natuurlijk helemaal niet gek dat je je soms even helemaal gestrest voelt. Maar het is wel belangrijk dat je dit los kan laten en genoeg ontspanning krijgt, omdat teveel stress slecht is voor je gezondheid. Ga op zoek naar een gezonde activiteit waar jij ontspanning uit kan halen en maak dit deel van je dagelijkse routine. Probeer eens te schrijven, een boek te lezen, je huisdier te knuffelen, te mediteren of simpelweg jezelf iedere dag herinneren dat je het goed doet.

9. Neem vitamine C voordat je gaat slapen

Neem iedere avond voordat je gaat slapen een halve theelepel met vitamine C poeder en laat het oplossen in een glas water. Dit helpt met het verlagen van de zuurtegraad van je lichaam. Ook zorgt het ervoor dat je gehydrateerd gaat slapen, wat ervoor zorgt dat je makkelijker uit bed stapt de volgende ochtend. Dit is dus onmisbaar voor een gezonde dagelijkse routine.

10. Ga niet te laat slapen

Last, but not least, zorg ervoor dat je niet te laat gaat slapen. Het klinkt misschien overduidelijk, maar het is zó ontzettend belangrijk. Volgens experts is zes tot tien uur slaap per nacht essentieel voor een gezonde dagelijkse routine.

Doe een uur voordat je gaat slapen je televisie, telefoon en alle andere digitale apparaten uit. Vermijd ook dat je nog tot laat in de avond sport, aangezien dit je nachtrust kan verstoren. Pas deze tips toe en je hebt binnen no time een mega gezonde dagelijkse routine.