Hoe goed je die vieze koffiemok, stapels papieren en lege pennen ook kan negeren, een rommelig bureau is gewoon minder fijn om aan te werken. Niet alleen verstoort het je concentratie, het voelt ook nog eens een stuk minder gezellig aan. Gelukkig komen wij de sloddervossen onder ons een handje helpen. Met deze 5 tips houd jij je werkplek georganiseerd!

Thuiswerken
@unsplash

1. Verander je indeling

Wanneer je merkt dat pennen, papieren en koffiekopjes over het hele bureau verspreid liggen, is het misschien tijd om de indeling van je bureau te veranderen. Zorg dat je voor alle spullen die je gebruikt een vast plekje hebt op je bureau. Neemt iets eigenlijk te veel ruimte in, probeer het dan helemaal van je bureau af te halen. Op die manier kan je je bureau veel efficiënter indelen. Remember je bureau is een werkplek, geen opbergruimte!

2. Eet niet aan je bureau

Hoe verleidelijk het ook is om je lunch gewoon achter je bureau naar binnen te werken, doe het niet! Ten eerste is je lunch een ideaal momentje om even de benen te strekken en een frisse neus te halen. Ten tweede heb je absoluut geen zin in broodkruimels, koekverpakkingen en andere etensresten op je werkplek. Dus ook geen tussendoortjes achter je laptop!

3. Kill your darlings

We snappen allemaal dat het leuk is om twintig verschillende pennen en vijf verschillende notitieboekjes te hebben. Toch moet je je misschien afvragen of je het allemaal wel nodig hebt op je bureau. Probeer zoveel mogelijke onnodige spullen van je bureau te halen, hoe leuk ze misschien ook zijn. Die bureaulamp die je nooit gebruikt, staat misschien ergens anders juist veel leuker!

4. Schaf opbergdozen aan

Wanneer je iets wil opruimen, moet je natuurlijk wel genoeg opbergruimte hebben om de spullen in te doen. De spullen van een rommelig bureau naar een rommelig ladekastje verplaatsen, heeft natuurlijk weinig nut. Schaf daarom opbergdozen aan waar je je werkspullen in kan sorteren. Zo houd je je werkplek netjes en kan je spullen snel weer terugvinden!

5. Ruim regelmatig op

Wie optimaal gebruik wil maken van zijn werkplek, zal er wat moeite voor moeten doen. Hoe goed je je ook aan de bovenstaande tips houdt, je zal altijd wel wat koffiebekers, oude papieren en lege pennen moeten opruimen. Zorg er dan ook voor dat je dat regelmatig doet. Zo stapelen de spullen zich niet op en begin je elke werkdag met een opgeruimd bureau!

Lees ook: Met deze 5 handige tips blijf jij gemotiveerd thuiswerken