Wil je eigenlijk wel afvallen, maar zie je het echt niet zitten om elke dag in de sportschool te staan? We feel you. Gelukkig hoeft dat ook niet altijd. Je kan namelijk ook prima afvallen zonder te sporten. Wil je weten hoe? Wij geven je 10 tips waardoor jij zonder te sporten ook je doel kan bereiken.

Afvallen zonder sporten tips calorie tekort
Bron: Pinterest

Afvallen door een calorie-tekort

Afvallen hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn als het soms lijkt. Het gaat er uiteindelijk alleen om dat je in een calorie-tekort zit. Of je dat nou doet door calorieën te verbranden tijdens het sporten of juist door minder calorieën te eten maakt niet uit, het resultaat is hetzelfde. Je lichaam verbrandt namelijk met alles wat je doet calorieën. Krijg je minder binnen dan je lichaam verbrandt? Dan begint je lichaam met het verbranden van vet en val je dus af. Let wel: het is absoluut niet de bedoeling dat je zo min mogelijk calorieën binnenkrijgt. Ga hierover in gesprek met een expert en doe research, het is belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.

 1. Drink meer water

Onze eerste tip is een hele kleine verandering in je leven, maar het heeft zeker wel effect. Door meer water te drinken vul je je maag waardoor je ook minder snel weer honger krijgt. Niet alleen helpt het om af te vallen, meer water drinken ook supergoed voor je huid. Probeer elke dag tussen de 1,5 en 2 liter water te drinken en je zal echt verandering zien.

2. Maak je eigen eten

Zelf je eigen eten maken kan heel erg helpen als je wil afvallen. Als je zelf kookt weet je namelijk ook precies wat je allemaal binnen krijgt. Het beste is dan ook om verse ingrediënten te gebruiken en niet allemaal bewerkte producten. Daarbij kan je als je zelf kookt ook, als je daar voor kiest, makkelijker je calorieën bijhouden dan wanneer iemand anders het maakt.

3. Let op je porties

Gezond en vers eten is natuurlijk goed, maar je moet dan niet vergeten om op de grootte van je porties te letten. Dit kan echt het verschil zijn waardoor jij opeens wel die kilo’s verliest. Als je iets eet waar veel calorieën in zitten kan je een iets kleinere portie nemen. Maak je nou een recept waar niet zoveel calorieën in zitten, dan kan je een grotere portie nemen. Op deze manier kan je prima een keer iets ‘ongezonds’ eten, zolang je maar let op de grootte van je portie.

4. Eet meer goede vetten en eiwitten

Door meer eiwitten te eten stimuleer je de vetverbranding in je lichaam. Daarbij zorgt het er ook voor dat je minder honger hebt en sneller vol zit. Dat geldt ook voor gezonde, onverzadigde vetten zoals in vis, noten, avocado’s en olijfolie. Die helpen namelijk voedingsstoffen op te nemen uit het eten.

5. Eet minder vlees

Vlees bevat natuurlijk ook eiwitten, maar toch helpt het wel om minder vlees te eten. Naast eiwitten bevat vlees namelijk ook vaak veel ongezonde, verzadigde vetten en die helpen nou niet echt als je wil afvallen. Je hoeft nu natuurlijk niet in een keer vegetariër te worden, maar probeer gewoon een aantal vegetarische gerechten uit. Geloof ons maar als wij zeggen dat je ook zonder vlees super lekker kan koken!

6. Neem gezonde snacks

Het is logisch dat je soms zin hebt om tijdens de maaltijden door te snacken, al helemaal als je nu minder eet dan dat je gewend bent. En snacken moet ook absoluut kunnen, ook als je wil afvallen. Als je jezelf namelijk verbiedt om snacks te eten, ga je het nooit volhouden. Maar je wil natuurlijk ook niet al je calorieën van de dag binnen krijgen door snacks. Het is dus handig om vooral voor healthy snacks te kiezen. Inspo nodig? Dit zijn de lekkerste gezonde snacks.

7. Eet minder snelle koolhydraten en suikers

Wij horen het liever ook niet, maar als je wil afvallen is minder snelle koolhydraten en suikers eten wel echt nodig. Je hoeft nu echt niet voor altijd afscheid te nemen van je koekjes, chips en pasta, maar let er wel op dat je dit niet te vaak eet. Daarbij is het belangrijk om niet compleet koolhydraten uit je leven te verbannen. Ze zijn namelijk een hele belangrijke bron van energie. Kies daarom voor producten met langzame koolhydraten zoals volkoren rijst, quinoa of spelt.

8. Stop met het drinken van calorieën

Een lekkere cocktail, een glas ice tea of een wijntje, daar houden we natuurlijk allemaal van. Maar als je dat te vaak drinkt kunnen de calorieën best oplopen. Eigenlijk is dat best wel zonde als je in plaats van een paar glazen drinken ook gewoon iets lekkers kan eten. Kies dus voor een zero variant van je favoriete drankje en drinkt vooral gewoon zo veel mogelijk water.

9. Eet meer vezels

Meer vezels eten, kan tijdens het afvallen echt een life saver zijn. Door meer vezels te eten krijg je namelijk minder snel weer honger. Daarbij blijft je bloedsuikerspiegel ook langer stabiel waardoor je minder snel weer zin in suikers hebt. Maak dus lekker vezelrijke recepten en eet genoeg groente, fruit, peulvruchten en noten – daar zitten de meeste vezels in.

10. Ga niet op crash dieet

Als je wil afvallen is het vooral belangrijk om niet te snel resultaat te willen. We snappen dat je eigenlijk zo snel mogelijk je doel wil bereiken, maar dat bereik je en hou je alleen vol als je het realistisch voor jezelf houdt. Het heeft dus geen nut om extreem weinig calorieën te eten of een dieet te proberen waardoor je super snel zou kunnen afvallen. Je valt daardoor namelijk misschien wel af, maar je krijgt die kilo’s er waarschijnlijk ook twee keer zo hard weer bij als je weer terug in je oude patronen valt.

Wees dus voorzichtig als je wil afvallen en maak een afspraak met een diëtist als je twijfelt of je het wel goed aanpakt. En dan weten wij zeker dat ook jij, zelfs zonder elke dag in de sportschool te staan, uiteindelijk je doel wel bereikt!