Voor iedereen die van hun vakantiekilo’s af wil, het hoeft heus niet moeilijk te zijn. Waar het allemaal om draait is dat je weet waar je mee bezig bent. Afvallen bestaat 70% uit voeding en 30% uit sporten dus ben je dagelijks in de sportschool te vinden maar eet je alsnog ongezond dan wordt het vrij lastig. Maar afvallen door gezond te eten en níet te sporten, dat gaat stukken makkelijker.

tips afvallen FEM FEM

Voeding

Koolhydraten zorgen dat de insulineniveau in je lichaam stijgt. Dit zorgt ervoor dat het enzym wat lichaamsvet kan verbranden wordt geblokkeerd. In het kort: koolhydraten zorgen er dus voor dat je moeilijk je lichaamsvet kan verbranden. Eiwitten en gezonde vetten stimuleren daarentegen de vetverbranding waardoor het makkelijker is om af te vallen. Denk hierbij aan eiwitten en vis, vlees, noten en bepaalde groenten.

Zo val je af: de tips

Wil je zo’n 10 kilo afvallen binnen vijf weken en ben je geen liefhebber van sporten? We’ve got the tips.

Tip 1: Kook zelf

Het is belangrijk dat jij zelf je eten bereidt. Dit zorgt er voor dat je zelf alles in de hand hebt en kan je altijd voor de gezondere opties gaan. Tuurlijk kan je ook gewoon af en toe uit eten, maar let dan wel goed op wat je besteld. Het is dan ook niet de bedoeling dat je opeens voor allemaal gerechten gaat wat vol zit met koolhydraten.

Tip 2: Wat haal je in huis?

Iedereen heeft wel eens van die dagen dat ze boodschappen doen en uiteindelijk van alles in huis halen wat ze niet nodig hebben en ongezond is. Wees dus gedisciplineerd en haal geen ongezonde voeding in huis als je gaat shoppen, ook al is de verleiding groot.

Tip 3: Ga voor sapjes

Maak het een gewoonte om zelf groentesapjes te maken. Dit zorgt dat je de nodige vitaminen binnenkrijgt maar ook andere belangrijke voedingstoffen. Ze bevatten vrijwel geen calorieën en zullen jouw honger stillen.

Tip 4: Ga maar één keer per week op de weegschaal

Het is verleidelijk om er dagelijks op te gaan staan maar het werkt demotiverend. Er zijn namelijk verschillende factoren wat invloed hebben op je gewicht waardoor het op verschillende tijdstippen van de dag kan verschillen en jij straks denkt dat er helemaal geen verschil is. Doet het daarom niet elke dag maar maar eens per week – dan zie je pas verschil.

Tip 5: Snacks

Logisch dat je af en toe zin hebt in iets lekkers. Negeer de chips en ga voor een rauwe snack zoals bijvoorbeeld wortelen of fruit.

Tip 6: Breng je omgeving op de hoogte

Zorg dat je familie en vrienden het weten zodat ze je kunnen steunen en zodat jij niet elke keer wordt gepusht om toch dat ene stukje taart aan te nemen.

Tip 7: Begin nu

Ja ja, begin gewoon gelijk nu en ga niet telkens tegen jezelf zeggen dat je vanaf volgende week écht gezond gaat leven. Als je er eenmaal in zit is het makkelijker om in de flow te blijven.

Wil je dit toch allemaal het liefst doen in combinatie met sporten? Hier tips om ervoor te zorgen dat je toch wel echt ’s ochtends naar de sportschool gaat.