ns trein

Whut: zo bizar hoog worden de prijzen van treinkaartjes

Travel14 mrt , 16:25 doorPleuntje Janssen
De NS overweegt om treinkaartjes en abonnementen duurder te maken in 2025. Dit gaan alle treinreizigers zeker voelen in de portemonnee. Maar waarom? En hoe duur worden de kaartjes?
ns trein

Waarom een prijsstijging?

De prijsstijging wordt waarschijnlijk minstens 10 procent. Waarom is een prijsstijging nodig? Het is nodig zodat NS aan de financiële verplichtingen kan voldoen. Kijk maar naar het jaar 2023. Financieel verliep 2023 slecht voor veel mensen, ook voor NS. De spoorwegmaatschappij boekte een verlies van 191 miljoen euro. Netto is dat zelfs nog veel meer: 540 miljoen euro. Tijdens de pandemie waren er mensen die het openbaar vervoer minder gebruikten. Er wordt druk overlegt met Mark Harbers, de minister van Infrastructuur en Waterstaat, om de treinkosten betaalbaar te houden en als bedrijf financieel gezond te blijven. Dat laatste lukte de NS vorig jaar niet. Directeur Wouter Koolmees zegt: "Het gevolg is dat volgend jaar een dubbele prijsverhoging van treinkaartjes dreigt.”

De prijsstijging kan beperkt blijven

Er is een goede slag naar de verhoging te slaan. Voor 2024 is een prijsverhoging van 8,67 procent niet veder gegaan doordat de Tweede Kamer met ruim 120 miljoen euro over de brug kwam. Als de politiek dat niet weer doet, worden treinkaartjes dus met dat percentage duurder. Daar komt vervolgens de inflatie nog bij, waardoor de we ver boven de 10 procent uitkomen. Dat gaan we zeker in onze portemonnees voelen. Want eh... Een normaal retourtje vanaf Utrecht naar Groningen kost je bijna 65 euro per persoon, dat is nog duurder dan een retourtje met het vliegtuig naar London of Parijs.

Personeelstekort

Het is geen geheim dat NS een tekort heeft aan machinisten en conducteurs. Vorig jaar zijn er 3715 nieuwe medewerkers aangenomen, en daarvan zijn er 1.006 nieuwe conducteurs en machinisten. Vanwege verschillende oorzaken verlaten sinds een paar jaar meer werknemers NS dan dat ze erbij komen. Daarnaast hebben ze ook te maken met ouderen, die met pensioen gaan. Er komen ook veel eisen bij kijken, waardoor mensen snel afknappen op dit werk. Je hebt ook specifieke kennis nodig. Enne, daar komt nog bij: iemand uit Groningen kan bijvoorbeeld niet zomaar een plek innemen van een collega in Zwolle. Ieder baanvak is anders en het vereist specifieke kennis, dus het vinden van werknemers is niet zo makkelijk als het lijkt.