afmetingen fem fem 1 4

Afvallen rond je middel? Deze 10 tips kunnen helpen

Body & Mind27 mei 2023, 9:45 doorDominique Evers
Je kent ze wel, die love handles rond je middel. En wat je ook probeert, ze gaan maar niet weg. Super vervelend, maar er is een verklaring voor. Vet wordt namelijk het snelst opgeslagen rond je middel. Je bent dus niet de enige. Maarre, wij hebben de oplossing.
afmetingen fem fem 1 4
Bron: Pinterest

Vet verliezen rond je middel

We know, vet verliezen op één specifieke plek is niet mogelijk. Maar er zijn wel dingen die ervoor kunnen zorgen dat je vet rondom je middel sneller verliest. Een fijne bijkomstigheid: je wordt er fitter, gezonder en sterker van. Wij zetten de 10 tips om vet te verliezen rond je middel op een rij.

1. Cardio

Met cardio verbrandt je de meeste calorieën, dus begin maar vast met rennen. Je kunt gaan hardlopen, maar ook bijvoorbeeld HIIT-trainingen doen of gaan zwemmen. Vaker de fiets pakken helpt ook al mee, zeker als je er een stevig tempo achter zet.

2. Krachttraining

Deze tip was te verwachten. Krachttraining is enorm belangrijk, want als je afvalt verlies je ook je spiermassa. Met alleen buikspieroefeningen kom je er niet, dus het hele lichaam trainen is het best. Hoe meer spieren je traint, hoe meer calorieën je verbrandt. Dus hup, pak die gewichten en ga aan de slag.

3. Minder snelle koolhydraten eten

Koolhydraten zijn onze belangrijkste bron van energie, maar vooral snelle koolhydraten zijn een boosdoener. Deze koolhydraten zitten voornamelijk in ongezond eten en drinken en etenswaren met veel suikers, maar ze zitten bijvoorbeeld ook in wit brood en witte rijst. Producten als volkoren brood, pasta en rijst en peulvruchten bevatten meer vezels, minder koolhydraten en vullen ook meer, waardoor ze helpen bij afvallen.

4. Meer eiwitten eten

Eiwitten stimuleren vetverbranding en zijn nodig voor reparatie van spieren na het sporten. Als je meer eiwitten eet, help je je lichaam dus om in verhouding meer spieren en minder vet te kweken. Eiwitten kun je voornamelijk vinden in zuivelproducten, vlees en vis, eieren en peulvruchten.

5. Meer gezond vet

Verzadigde vetten zijn slecht voor je, dat weten we eigenlijk allemaal wel. Maar je kunt ook te weinig vet eten. Het is dus verstandig om gezonde vetten te eten. Onverzadigde vetten zijn nodig om hormonen als testosteron te produceren en die heb je nodig voor het afvallen en het opbouwen van spieren.

6. Balans

Als je wil afvallen ben je geneigd om minder te gaan eten, maar dit is niet de oplossing. Het beste is om door de dag heen kleine hoeveelheden te eten. Probeer een balans te vinden in wat je eet, hoe vaak je eet en hoe groot de porties zijn.

7. Minder alcohol

Alcohol bevat enorm veel calorieën, met name bier. Je lichaam verwerkt de snelle koolhydraten in alcohol als eerst en daardoor komt het verbranden van vet op een laag pitje te staan. Je lichaam kan ook slechter slapen door het velen gebruik van alcohol. Daardoor kan je lichaam terwijl je slaapt minder goed werken aan vetverbranding.

8. Rustig aan doen

Tijdens het afvallen moet je ook je rust nemen. Stress is namelijk niet goed voor je. Door het stresshormoon cortisol maakt je lichaam meer buikvet aan en slaat het ook meer daarvan op. Van stress kom je dus aan, vooral rond je middel. Denk dus ook eens aan jezelf en neem hier de tijd voor.

9. Genoeg slapen

Met genoeg slaap kom je heel ver. Veel nachtrust is belangrijk. Naast dat je meer energie hebt om te sporten, heeft slapen een positief effect op hormonen die je helpen bij het afvallen, zoals testosteron. Een onderzoek heeft aangetoond dat als je minder slaapt je overdag meer honger hebt.

10. Genoeg vitamines

Gebrek aan vitamines kunnen ervoor zorgen dat je sneller aankomt. Door meer vitamine D binnen te krijgen bevorder je de vetverbranding en kom je makkelijker van het vet rond je middel af. Ook vitamine C is belangrijk, dat verlaagt je insulineniveau.