Elke maand kijken we er weer tegenop als we bijna ongesteld moeten worden, de week van te voren merken we al aan ons lichaam dat het eraan zit te komen. De ongesteldheid uit zich natuurlijk in de pijn in je buik, rug en hoofd. Maar het zorgt er vaak ook voor dat we prikkelbaar en moe zijn om maar niet te beginnen over de plotselinge vreet- en huilbuien én pukkels! Wist je dat je door middel van eten invloed kunt hebben op jouw menstruatie? 

Ongesteld
Photo by Erol Ahmed

Tijdens de menstruatie verliezen we bloed (obviously), in totaal is dit misschien minder dan je zou denken, maar een vrouw verliest tijdens de menstruatie gemiddeld 30 tot 40 ml bloed. Dat is ongeveer een half kopje. Onze menstruatie duurt ongeveer 2 tot 7 dagen. Dit zijn de dingen die je wel en niet moet eten om je goed (of iets beter) te voelen als je ongesteld bent.

Ijzer te kort

Omdat we tijdens het menstrueren bloed verliezen, kan het zijn dat we een klein te kort hebben aan ijzer. Dit is heel makkelijk op te lossen door veel producten te eten waar veel ijzer in zit zoals, boerenkool, rood vlees of appelstroop. Door een te kort aan ijzer kun je je moe en zwak voelen, iets waar je dan echt niet op zit te wachten! 

Opgeblazen gevoel

Tijdens de menstruatie krijgen we last van een opgeblazen gevoel, wist je dat je tijdens je menstruatie zelfs zwaarder kunt worden? Geen zorgen, het extra gewicht gaat er vanzelf weer af. Deze kleine gewichtstoename heeft te maken met de verandering in onze hormoonspiegel. Om ervoor te zorgen dat jij je toch wat minder opgeblazen voelt, let dan goed op wat je eet. Vermijd als dat kan bijvoorbeeld bonen, koolzuurhoudende dranken, peulvruchten, gefrituurd eten en eten uit pakjes. Deze producten zorgen ervoor dat het opgeblazen gevoel verergert. Wat bijvoorbeeld wel helpt? Genoeg water drinken!

Eet bananen

Door het eten van bananen krijg je snel energie, ook bevatten ze veel vitamine B, kalium en magnesium. Kalium zorgt ervoor dat je minder last hebt van krampen in je lichaam, en ook dat komt ons goed van pas als onze baarmoeder zich weer eens fijn samen begint te knijpen. Bananen kunnen er ook voor zorgen dat je minder vermoeid bent en ze helpen tegen stijve spieren.

Drink genoeg!

Zoals in een punt hierboven al beschreven stond zorgt het drinken van genoeg water ervoor dat je je minder opgeblazen voelt, maar aan genoeg drinken zitten nog meer positieve kanten. Door je waterniveau op peil te houden zul je merken dat je meer energie hebt. Ook heb je minder last van pijntjes zoals hoofdpijn en zul je merken dat je minder moe bent. Heb je erg last van buikkrampen? Drink dan voor het slapen gaan een kopje heet water met gember en citroen.

Lees ook: Dit is volgens de wetenschap het verband tussen hoofdpijn en ongesteldheid