Ze heeft geen huis, geen vrienden en een gezicht waar ook imperfecties op te zien zijn: maak kennis met Esther Olofsson. Bij een influencer denk je al snel aan het perfecte plaatje, met de mooiste online foto’s en een jaloersmakend leventje, maar bij Esther is dat zeker niet het geval. Esther Olofsson (29) is de eerst Nederlandse virtuele influencer met een bijzondere boodschap. Ben jij benieuwd naar wat Esther te vertellen heeft? Check dan even dit artikel!

@estherolofsson | Instagram
@estherolofsson | Instagram

Esther bestaat niet

Haar bedenker, Maarten Reijgerberg, is de eigenaar van het communicatiebureau RauwCC, en heeft een plan bedacht om Olofsson te onderscheiden van alle bestaande influencers. Hij heeft haar een karakter gegeven, en de eerlijkheid over haar bestaan maakt haar volgens de expert juist authentiek. De virtuele influencer heeft daarom ook een eigen levensverhaal. Esther komt uit zweden, verhuisde voor de liefde naar Rotterdam, waar ze onlangs werd gedumpt. Nu pas krijgt Olofsson echt de kans om de stad te ontdekken. Dit doet ze via haar Instagramkanaal waar ze al meer dan 46k volgers heeft.

The eyes don’t lie

De 29-jarige Zweedse is gemaakt van bits & bytes, maar kan visueel overal fysiek aanwezig zijn. In een combinatie van CGI en deelfake-technologie kan Esther zowel stilstaand al bewegend in beeld verschijnen. Behoorlijk wat mensen staan versteld dat Esther geen echt mens blijkt te zijn, maar een virtueel beeld. Om teleurstelling in de toekomst enigszins te voorkomen heeft de maker van de virtuele influencer besloten dat duidelijker te laten blijken. Zo zijn haar ogen van een karakter uit een online spel en staat ook duidelijk in haar bio dat ze een virtueel meisje is.

Marketingtool

Influencers, zoals Esther, zijn vooral interessant voor bedrijven. Dit komt omdat virtuele influencers geen reiskosten hebben, ze vragen er geen geld voor en ze worden niet ouder. Een bedrijf of organisatie kan de niet écht bestaande influencers alles laten doen of dragen, je kunt ze helemaal laten zien zoals je dat zelf wil. Amerika was ons echter al voor. Zo word Lil Miquela, met 3 miljoen volgers op Instagram, ingezet om bedrijven te promoten en om muziek uit te brengen van haar makers. Het leuke is dat ze aan haar geen geld hoeven af te staan, want Miquela bestaat helemaal niet. Hoe cool is dat?


Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Miquela (@lilmiquela)

Lees ook: Picture perfect! Dit zijn de populaire Instagram trends van 2021