ontwerp zonder titel 77

Bewezen: een cheeseburger is gezonder dan een proteïnekoekje

Je neemt je voor de zoveelste keer voor om gezonder te leven. Dat betekent: meer sporten en gezonder eten. Je zult dan ook denken dat het logischer is om een proteïnekoekje vol eiwitten te eten na je work-out dan een cheeseburger van de McDonald's. Maarre, niets blijkt minder waar. Personal trainer Laura Ghiacy gaf ons een reality check.

Is een cheeseburger gezonder dan een proteïnekoekje?

Als je net hebt gesport wil je natuurlijk een bewuste snack eten. Anders had je natuurlijk net zo goed niet naar de sportschool kunnen gaan. En met alle gezondheidsproducten op de markt hoeft het kiezen van een gezonde snack helemaal niet moeilijk te zijn. Althans, dat zou je denken..
Personal trainer Laura Ghiacy plaatst een video op TikTok (die inmiddels al meer dan 19 miljoen keer is bekeken) waarin ze een proteïnekoekje met een cheeseburger van de McDonald's vergelijkt. Laura waarschuwt ons voor allerlei marketingtrucjes die het doen lijken alsof een proteïnekoekje een bewuste keuze is. Echter kun je net zo goed (of zelfs beter) een cheeseburger eten. Laura is zichzelf ervan bewust dat ze waarschijnlijk veel haat over zich heen gaat krijgen. Maar besluit toch een één-op-één vergelijking te doen.

Cheeseburger eten na het sporten

Laura gaat één voor één van beiden producten na wat de voedingswaarden zijn. In het proteïnekoekje zit 16 gram eiwit en in de cheeseburger 15 gram. Weinig verschil dus. Op andere vlakken is de cheeseburger even goed of zelfs beter dan het koekje. Het proteïnekoekje bevat 12 gram vet en de burger 13 gram. Het koekje heeft 59 gram koolhydraten en de burger 32 gram. En qua suiker betreft: het koekje heeft 25 gram suiker en de burger maar 7 gram. Wow! Ten slotte heeft het koekje 420 kcal en de burger 300. Dus, wil je afvallen? Eet gewoon die burger.
Side note: dit geldt niet voor alle proteïnekoekjes en het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je elke dag een burger eet. Neem dit advies vooral met een korreltje zout. Maar, vergeet niet om de volgende keer het label op je snack te checken!