Na de langverwachte release van de film It Ends With Us, gebaseerd op de bestseller van Colleen Hoover, is er een onverwachte storm ontstaan. Wat ooit een veelbelovend project leek, is nu overschaduwd door een reeks beschuldigingen en juridische stappen. Hier is een overzicht van de situatie tussen hoofdrolspelers Blake Lively en Justin Baldoni, die niet alleen de film, maar ook de industrie schokt.
Blake Lively heeft regisseur en tegenspeler Justin Baldoni aangeklaagd wegens grensoverschrijdend gedrag op de filmset. In haar aanklacht stelt ze dat de werkomgeving giftig was, met intimidatie en ongepaste acties van Baldoni. De beschuldigingen variëren van het binnendringen in haar make-uptrailer tot pogingen om haar negatief in de media neer te zetten. Lively beweert ook dat er naaktbeelden werden verspreid zonder toestemming en dat er sprake was van een gecoördineerde campagne om haar reputatie te schaden.
Volgens Lively’s juridische team was er sprake van systematische intimidatie, waarbij Baldoni en zijn PR-team zouden hebben samengewerkt om verhalen te manipuleren en haar publiekelijk in een kwaad daglicht te stellen. “Deze acties zijn bedoeld om slachtoffers van intimidatie het zwijgen op te leggen”, verklaarde Lively in haar juridische aanklacht.
Baldoni heeft de beschuldigingen ontkend en noemt ze “volledig ongegrond”. In een officiële verklaring benadrukte zijn team dat alle acties gericht waren op het beschermen van zijn eigen reputatie, niet op het actief beschadigen van Lively. Baldoni stelt dat Lively’s beschuldigingen een tegenaanval zijn op zijn eigen pogingen om professioneel te blijven te midden van wat hij 'complexe productie-uitdagingen' noemt.
Colleen Hoover, auteur van It Ends With Us, heeft publiekelijk haar steun uitgesproken voor Lively. Op sociale media beschreef ze haar als “een krachtige en integere vrouw” en riep ze de industrie op om verantwoordelijkheid te nemen voor het beschermen van kwetsbare partijen. Haar betrokkenheid heeft de discussie over machtsmisbruik op filmsets verder aangewakkerd.
Uit vrijgegeven documenten blijkt dat Baldoni’s PR-team inderdaad plannen had om Lively te ondermijnen. Er zijn berichten opgedoken waarin bots en nepaccounts werden ingezet om verhalen te verspreiden die Baldoni als slachtoffer en Lively als 'moeilijk' moesten afschilderen. Het publiek reageerde geschokt op deze onthullingen, waarbij veel mensen hun steun aan Lively uitspraken.
Een opvallend detail in deze controverse is de betrokkenheid van Lively’s echtgenoot, Ryan Reynolds. Hoewel hij aanvankelijk probeerde te bemiddelen, heeft hij uiteindelijk Baldoni ontvolgd op sociale media – een kleine actie met een grote symbolische impact.
Ondanks de enorme opbrengst van de film – wereldwijd goed voor 350 miljoen dollar – is de promotiecampagne volledig overschaduwd door de controverse. De situatie heeft opnieuw de aandacht gevestigd op machtsdynamieken in Hollywood en de rol van PR-strategieën in het vormgeven van publieke percepties.
Baldoni’s agentschap heeft hem laten vallen, en Lively’s juridische stappen worden gezien als een belangrijke zet in de strijd tegen machtsmisbruik. “Ik wil dat dit een precedent schept voor anderen in de industrie”, verklaarde Lively in haar juridische aanklacht. Haar woorden en acties hebben een krachtige boodschap: transparantie en gerechtigheid moeten prioriteit krijgen, ongeacht de obstakels.
Deze zaak heeft niet alleen gevolgen voor de betrokkenen, maar benadrukt ook de bredere noodzaak van verandering in de filmindustrie. Of het nu gaat om de set-cultuur, machtsmisbruik of de manipulatie van publieke opinie, het is duidelijk dat er momenteel iets niet helemaal goed gaat.