untitled 2023 06 26t002640141

4 trucjes waarmee IKEA er onbewust voor zorgt dat je meer geld uitgeeft

Fun & Living10 jan , 18:45 doorAurora Ferrari
Een bezoekje aan de IKEA: dat kan in een uurtje gepiept zijn, maar de kans is groot dat je ongemerkt een hele dag in dat Zweedse doolhof blijft ronddwalen. Enne, voor je het weet is je bankrekening leeggeroofd. Hoe ze dit voor elkaar krijgen? Door deze vier dingen, geef jij onbewust meer geld uit bij de IKEA.
untitled 2023 06 26t002640141
Bron: Pexels

1. IKEA-locatie

Misschien heb je er niet stil bij gestaan, maar als je er over nadenkt, valt het op dat de IKEA-ketens allemaal op een autoafstand gevestigd zijn. Je kunt er niet lopend naartoe, je moet er toch meestal effe voor rijden.
De reden hiervan is simpel: omdat de IKEA niet om de hoek is, word je onbewust gedwongen om de auto te pakken. Je neemt de tijd om er naartoe te rijden, wat betekent dat we alles uit deze trip willen halen. We halen dus sneller dingen, die we misschien in eerste instantie helemaal niet nodig hadden. Maar ja, je kan ook niet de IKEA uitlopen met lege handen... Zonde van de benzine.

2. Geen besef van tijd

Heb je ooit gemerkt dat je bij de IKEA amper tot geen ramen bij de showrooms (en uiteraard benenden in de kelder) ziet? Enne, dat nergens een klok hangt met de daadwerkelijke tijd? Hier is een hele goede reden voor. De IKEA heeft er voor gekozen om dit te doen, zodat jij tijdens het winkelen, geen besef van tijd hebt.
De IKEA wil namelijk het liefst dat jij zo lang mogelijk blijft (of in ieder geval veel geld uitgeeft). Het niet plaatsen van ramen en klokken, is daarmee een hele bewuste keuze. Ook in casino's, maken ze gebruik van deze tactiek.

3. Wie schrijft, die blijft

Direct bij de ingang lopen we meteen tegen een paal met potloodjes en boodschappenlijstjes aan. Sterker nodig, deze palen, staan om elke 50 meter in de IKEA. Aardig van ze, want met zoveel producten en plekken waar je ze moet ophalen, kun je wel een geheugensteuntje gebruiken. Maar de meubelketen heeft de gratis potloden en papiertjes om een andere redenen neergezet. Namelijk commitment.
Je ziet een leuke kast, maar je twijfelt nog of je 'm daadwerkelijk wil kopen. Voor het geval dat, schrijf je op het papiertje waar je dit leuke item, straks wellicht kan pakken. En hier, manipuleren ze je. Woord voor woord, artikel voor artikel, verplicht je jezelf net dat beetje meer om dat item toch echt te kopen. Door netjes op te schrijven wat je wil kopen, committeer je jezelf namelijk aan deze aankoop.

4. Het IKEA-effect

Als laatste hebben we het IKEA-effect, iets waar je zelf nooit bij stil zou hebben gestaan, maar nu wel logisch klinkt. Wat is het dan precies? Een IKEA-meubel in elkaar zetten is een rotklus. Denk aan die gaatjes die net niet op de goede plek zitten (omdat je de tekening op zijn kop houdt) of net niet helemaal lekker voorgeboord zijn… maar als het eenmaal klaar is en gelukt, ben je heel tevreden over jezelf.
Het IKEA-effect toont aan dat je meer waarde hecht aan je eigen creaties, zelfs voor alledaagse producten. Hoe meer je betrokken bent bij het creëren van iets, hoe meer je het eindproduct waardeert. Iets zelf bouwen is dan ook een van de redenen waarom de meubelketen zo succesvol en populair is.
Wat blijkt uit een onderzoek uit 2011 is dat proefpersonen bereid waren 63% meer te betalen voor meubels die ze zelf in elkaar hadden gezet dan voor gelijkwaardige voorgemonteerde artikelen. En dat, is dus de reden waarom je bij de IKEA zo veel uitgeeft...