pakketten

Nederlanders spenderen dubbel zoveel aan SHEIN, Temu en AliExpress

Fun & Living25 jun 2024, 15:00 doorRedactie

Het is goedkoop en ze hebben er letterlijk álles. Chinese webshops zijn enorm in trek in Nederland. Kleding, sieraden, dingetjes voor in huis of een nieuwe tas: ze hebben het allemaal. Het meest populair zijn de webwinkels SHEIN, Temu en AliExpress. In het eerste kwartaal van dit jaar gaven Nederlanders ruim 100(!) miljoen euro uit aan de Chinese webwinkels en dat is een verdubbeling vergeleken met vorig jaar.

Een enorme smak geld

Wij vonden het behoorlijk schrikken, want Nederlanders gaven begin dit jaar ruim 100 miljoen euro uit bij Chinese webshops – bijna dubbel zoveel als dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit onderzoek van GfK, PostNL en Betaalvereniging Nederland.

En helaas moeten we de hand in eigen boezem steken, want wat valt op? Vooral vrouwen shoppen graag online en spenderen hun geld aan leuke kleding en mooie spullen voor in huis.

De stijging komt vooral door hogere bestelbedragen. In de eerste drie maanden van dit jaar is er al een derde van het totale bedrag van heel 2023 uitgegeven aan Chinese webshops.

Algemeen directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org spreekt dan ook van een "bijzonder sterke stijging".

De lagere prijzen hebben een oorzaak

Ten Ham merkt op dat consumenten vooral worden aangetrokken door de lagere prijzen van Chinese webshops. Logisch eigenlijk, nu alles om ons heen duurder wordt. Maar, waarschuwt ze, die prijzen komen niet altijd op een eerlijke manier tot stand. Ze vertelt: "We zien dat sommige bedrijven zich niet aan belangrijke wetgeving houden, zoals regels rondom oneerlijke handelspraktijken, douane, duurzaamheid, privacy en productveiligheid. Hierdoor kunnen ze hun prijzen laag houden."

Een voorbeeld van zo'n populaire Chinese webshop is Temu. Sinds de lancering in september 2022 is Temu uitgegroeid tot een van de meest geliefde webshops wereldwijd. En dat is dus bizar snel gegaan. Moederbedrijf Pinduoduo zag in het eerste kwartaal van dit jaar zelfs 246 procent meer winst in vergelijking met dezelfde periode in 2023. En dat is behoorlijk.

Toch ligt Temu nu onder het vergrootglas van consumentenorganisaties. In april startten toezichthouders in Zuid-Korea een onderzoek naar Temu wegens mogelijke oneerlijke praktijken.

Online aankopen

In totaal gaven Nederlandse consumenten in het eerste kwartaal van dit jaar ruim 9 miljard euro uit aan onlineaankopen, wat een stijging van 3 procent is ten opzichte van vorig jaar.