Eigenlijk is dit een artikel voor de mannen, dus laten we hopen dat ze dit lezen of dames, stuur dit even subtiel door want daar doe je jezelf een hoop plezier mee. Het gaat namelijk over het cadeau waar we redelijk wat irritaties aan hebben wanneer we het krijgen met valentijn.

ergernis valentijn FEM FEM

Super lief natuurlijk dat jouw partner iets voor je heeft gekocht maar in de categorie ‘ondermode’ is er toch iets waar we ons behoorlijk aan irriteren: te pikant en de verkeerde maat lingerie.

Lief bedoeld maar liever niet

Uit onderzoek van online winkelcentrum beslist.nl is het duidelijk dat mannen serieuze steken laten vallen wanneer ze besluiten om hun vriendin te verrassen met lingerie voor valentijn. Ten eerste gaan ze vaak voor ‘spannend’ ondergoed, denk hierbij aan een string of een tanga, terwijl vrouwen juist de voorkeur hebben aan comfortabeler ondergoed, zoals een hipster of slip.

Nog iets wat opviel was dat mannen en vrouwen bij het uitzoeken van lingerie niet hetzelfde mooi vinden. Zo gaan mannen voor stoffen, modellen en kleuren die totaal niet populair zijn bij vrouwen. De populairste kleur onder de mannen is rood en houden ze van kant wat helemaal niet de populairste kleur en stof is onder de vrouwelijke shoppers. Vrouwen geven voornamelijk geld uit aan zwart ondergoed.

De grootste afknapper

Laten we het vooral ook even over de grootste ergernis hebben van vrouwen die lingerie krijgen van hun partner: lingerie krijgen in de verkeerde maat. Mannen schatten namelijk de cupmaat van hun partner groter in en kopen vaak een volle cupmaat groter dan hun partner daadwerkelijk hebben. Wat ons betreft kan lingerie van de cadeaulijst worden geschrapt want het is toch vrijwel altijd té pikant, niet de juiste kleur en ook nog eens van een merk wat je nooit draagt.

Gelukkig hebben we ook wat inspiratie om vooral jezelf te verwennen.

Gelukkig is er ook goed nieuws

Uit een onderzoek van Mastercard naar bestedingen rondom Valentijnsdag, blijkt dat we in Nederland steeds meer aandacht besteden aan de dag van de liefde. Gaven we in 2017 nog ongeveer 154 miljoen euro uit aan valentijnsuitgaven, was dat in 2019 alweer 171 miljoen euro!

Liever een hotelovernachting dan een kettinkje

De laatste jaren vindt er ook een verschuiving plaats van het geven van traditionele cadeaus naar sentimentele ervaringen. Zo is het geven van ervaringen in plaats van cadeaus gestegen met 65% sinds 2017. Zo worden er veel vaker hotelovernachtingen cadeau gedaan, net als romantische etentjes. Kijk, dat zijn cadeaus waar we wél blij van worden!

Nederlanders kiezen voor gemak

Ondanks dat we wereldwijd liever een ervaring geven dan een traditioneel cadeau, zijn we in Nederland tóch nog steeds dol op het cadeau doen van sieraden en bloemen met Valentijnsdag. En het zal je waarschijnlijk niet verbazen, maar Nederlanders blijken hierbij wel voor gemak te kiezen. Zo zijn online aankopen in aanloop naar Valentijnsdag afgelopen 3 jaar met maar liefst 173% gestegen. Ha, verbaast ons niks!

Om het iets charmanter te maken, zijn we in Nederland wel op tijd met inkopen doen. Zo zorgen we dat we onze cadeaus op tijd in huis hebben (meestal rond 11 februari), terwijl de rest van Europa hun cadeaus meestal op Valentijnsdag zelf aanschaft.