bron pexels

Onverwachte fashion comeback: Gap is weer helemaal hot

Looks24 mrt , 15:00 doorFloor Velthuis
Wat hebben Timothée Chalamet, Demi Moore en Anne Hathaway met elkaar gemeen? Ze schitterden recent allemaal op de rode loper in een Gap-outfit. Ja, je leest het goed. Het iconische Amerikaanse modemerk maakt een fashion comeback, en hoe! Na een turbulente periode van sluitingen en een verbroken samenwerking met Kanye West, staat Gap weer helemaal in de spotlights. Wij zochten voor je uit hoe hét jaren '90 merk zijn weg terugvocht in de modewereld.

Gap: back to the '90

Gap werd in 1969 opgericht in San Francisco en groeide uit tot een van de populairste merken in de jaren '90 en '00. Iedereen had wel een item met het iconische Gap-logo, of een paar van de iconische jeans. Maar de afgelopen jaren ging het minder goed met het merk.
In 2021 sloot Gap al zijn winkels in de UK en Ierland, en in 2022 stopte het merk met de samenwerking met Kayne West nadat hij controversiële antisemitische uitspraken had gedaan.

Een nieuw team, een nieuwe koers

Gap heeft zijn comeback grotendeels te danken aan een slimme switch binnen het bedrijf. In 2023 nam Richard Dickson - de man achter de culturele renaissance van Barbie bij Mattel - het roer over als CEO.
Hij haalde de beroemde New Yorkse ontwerper Zac Posen aan boord als creatief directeur. Zac, erg populair in heel Hollywood, ontwerpt nu niet alleen exclusieve jurken voor de elite, maar ook betaalbare versies voor in de winkel. Goed nieuws voor ons dus!
Anne Hathaway zette Gap terug op de modekaart met een prachtige witte shirtjurk op een event van Bulgari. Dit was (als we de mode-experts mogen geloven) hét moment waarop de modewereld zich realiseerde dat Gap een comeback maakte. Sindsdien zijn ook sterren als Demi Moore en Cythia Frivo (je weet wel, Elphaba uit Wicked) in Gap gespot. Het is dus officieel: Gap is weer he-le-maal hot and booming. 

Slimme marketing en een vleugje nostalgie

Gap grijpt terug op een strategie die het in de jaren '90 succesvol maakte: spraakmakende advertenties. Destijds waren sterren als Madonna, Missy Elliott en Spike Lee het gezicht van de campagnes.
Nu kiest Gap voor een vleugje nostalgie met Parker Posey - bekend van haar rollen in de jaren '90 en haar recente succes in hitserie 'The White Lotus'. Ook schakelt het merk artiesten Tyla en Troye Sivan in om ook Gen Z aan te spreken. En dat lijkt te werken!

Terug naar vroeger

Volgens marketingexpert Catharine Shuttleworth speelt ook de millennials-factor mee: veel twintigers en dertigers herinneren zich hoe ze als kind Gap droegen. Dit nostalgische gevoel maakt het merk nóg aantrekkelijker.
Op platforms als Depop is vintage Gap enorm populair, het tweedehands-platform laat weten dat de zoekopdrachten naar het merk flink zijn gestegen. De zaken gaan dus goed voor Gap - nog even en het straatbeeld is er weer mee gevuld. Watch our words!