Laten we eerlijk zijn, we hebben het allemaal wel eens geprobeerd: een datingapp.
Tinder, Bumble of Hinge, we hebben allemaal naar rechts geswipet in de hoop op een perfecte match of een leuke avond. Of gewoon even voor de leuk, om te kijken wat voor vissen er in de zee zwemmen. Maar er zijn wat veranderingen gaande in de datingwereld, want hoe goed werken die apps nou eigenlijk? En halen we er nog wel plezier uit?
Burn-out klachten
Het vinden van een perfecte match, het kan nogal een opgave zijn. Daarom zochten we de afgelopen tien jaar ons heil in de wereld van datingapps. Maar, nu lijkt de populariteit toch te dalen. Vooral jonge vrouwen haken af. Niet omdat ze geen zin meer hebben om een leuke man aan de haak te slaan, maar omdat ze
burn-out klachten krijgen
van al die dates die nergens op uitlopen. Dat klinkt misschien heftig, maar misschien ook wel een beetje herkenbaar. Na urenlang swipen heb je eindelijk een match waarmee je een leuk gesprek hebt. Je appt wat over en weer en spreekt af. Maar, na een paar dates blijkt het toch niet helemaal te klikken. En dan kan je weer van voor af aan beginnen... Enorm vermoeiend.
Betaalde abonnementen
Match Group maakte in 2023 een omzet van ongeveer 3,3 miljard dollar, vooral dankzij betaalde abonnementen. Tinder is goed voor ruim twee derde van deze omzet. Maar, ondanks deze indrukwekkende cijfers, daalt het aantal betalende gebruikers. Renate Nyborg is ex-topvrouw van Tinder en maakte laatst het statement dat datingapps ten dode zijn opgeschreven. Ze merkte op dat de apps eenzaamheid en depressiviteit bij jongeren verergeren, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Toekomst van datingapps
Hoewel het aantal betalende gebruikers afneemt, betekent dit niet dat het slecht gaat met datingapps. De winst van Match Group is de afgelopen twee jaar namelijk verdubbeld.
Dus, hoe het verder gaat met de datingapps blijft nog even een raadsel. Wij zouden het niet erg vinden als we terug in de tijd zouden gaan en het gewoon weer aan elkaar zouden moeten vragen. Best romantisch, toch?