Zin in een online relletje? Of ja, gewoon een goede discussie? We hebben er één want wat vinden wij nou écht van de mannen in de club die opeengepakt rond een tafel staan met in het midden een XXL formaat fles vodka? Nou, we vinden precies niks aan. Het lijkt alsof het kopen van een fles gelijk staat aan het kopen van een bepaalde rangorde en het veroorzaakt vreemde taferelen.

mannen flessen club FEM FEM

Het is niet zo vet als in de videoclips

Een fles kopen is niet vet. Dat komt door een hele hoop redenen, welke voor velen van ons heel herkenbaar zullen zijn. Begrijp ons niet verkeerd, als een man graag een fles vodka wilt bestellen vanavond, mag het. Het is alleen niet zo tof als dat ze denken. Een fles brengt vele vaak belachelijke verantwoordelijkheden met zich mee. Helaas is de realiteit een bittere pil en kunnen we met recht zeggen dat het kopen van een fles beslist niet altijd rozengeur en maneschijn is.

1. Mannen, houd die zuurverdiende euro’s in je portemonnee

Allereerst is het de kostenpost. Een fles kopen is simpelweg niets anders dan op de opzwepende beats van Drake (of iedere andere willekeurige gangsterplaat) je portemonnee vrijwillig leegschudden. Het is namelijk zo dat die fles met inhoud die is bestelt ongeveer vier keer zo duur is als bij de plaatselijke slijterij. Ja, op stap gaan is duur. Nee, dat wil niet zeggen dat je daarin mee moet gaan.

Hoe vervelend is het als iemand doordeweeks keihard knokt om de cornflakes op tijd in ’t schap te zetten maar dan in ’t weekend die zuurverdiende centen erdoorheen jaagt aan een fles vodka. Lijkt ons niet echt in verhouding staan, waardeer je geld dus iets meer. Je werkt hard voor iedere euro (waarschijnlijk) en een avond is net zo geslaagd met losse drankjes.

2. Het is geen statussymbool

Misschien wel een van de meest voorkomende problemen. Het kopen van een fles brengt meestal een vervelend effect teweeg. Wanneer je een groep jongens naar de bar ziet lopen en een fles ziet bestellen, dan is het moment daar om heel goed op te letten. Veelal zullen de individuele groepsleden hun eigen evolutie doormaken in slechts enkele seconden.

Meestal is de persoon die betaald (of gewoon ieders tientje heeft ingezameld en heeft afgegeven) de persoon die de grootste transformatie doormaakt. Hij verwerft zich het recht om de rest van de avond als een Alfamannetje door de club te paraderen, af en toe vergezeld door zijn fles. Alle overige leden zullen een iets minder heftige verandering doormaken.

3. De likeability van een fles is nihil

We begrijpen best dat iemand graag laat zien aan de rest van de wereld dat ze keihard aan het feesten zijn met hun vrienden. Dat moet kunnen het is tenslotte gezellig en je wilt natuurlijk gezien worden en dat mag best. Echter, ze zouden zichzelf moeten afvragen hoe het zou zijn als je iedere dag wakker wordt met foto’s van mensen die zichzelf met pakken melk, flessen cola of kannen koffie fotograferen. Juist, dat is volslagen belachelijk en of er nu ‘Cola’ of  ‘Vodka’ op een fles staat, het wordt er gewoon niet beter op.

Beeld via DiscoTech
Beeld via DiscoTech

4. Instant douchebag transformatie

Het is misschien niet de meest onderbouwde of originele reden, maar het is er wel een: een fles kopen maakt iemand gewoon een instant douchebag. Hoe je het ook wendt of keert, zodra je het barpersoneel op een man af ziet lopen met die fles van 0,75L en een batterij aan partyvuurwerk, weet je dat het fout zit.

Het feit dat ze eisen dat iedereen ze ziet staan zegt al genoeg. Het vuurwerk voegt namelijk niets toe, er zal vast wel eens iemand zich verbrand hebben en verder stinkt het gewoon. De enige reden dat die fancy sterretjes erbij zitten is om iedereen duidelijk te maken waar de douchebag van de avond zich bevindt. Niet echt het predikaat dat je vrijwillig op zou willen plakken toch? Hoe dan ook, het gebeurt wel zodra iemand over gaat tot de koop.

Mannen, echt indruk maken? Van een glas wijn of gin tonic worden we wél gelukkig.