Vooral als je een fulltime baan hebt, zit je al snel de helft van de dag op je kont. Je wist vast al dat dit effect kan hebben op je lichaam, maar wist je ook dat het een effect heeft op je brein? We kunnen je vertellen: het is niet geweldig voor je brein.. Hiervan hoef je gelukkig nog niet in paniek te raken, lees vooral eerst even verder! Wij vertellen je namelijk graag welke effecten ‘veel zitten’ heeft op je brein en wat je zelf kan doen om deze negatieve effecten te reduceren.

negatief effect op het brein
Photo by Patrick Schneider

“Iets wat we allemaal doen: zitten. Of TV te kijken, te chillen op de bank, te lezen of te werken achter onze computer – toch is het belangrijk om te weten welke gezondheidsrisico’s geassocieerd kunnen worden met té lang op een dag zitten.” – Dr. Neha Pagidipati, een cardioloog aan de Duke University.

1. Zitten kan invloed hebben op je geheugen

Je zal de link zelf niet meteen leggen. Maar volgens Beth Shaw, CEO en oprichter van YogaFit en geregistreerd voedingsadviseur, heeft veel zitten negatieve gevolgen voor het behouden van zowel oude herinneringen als nieuwe informatie. Dit komt volgens haar door de negatieve gevolgen voor de bloedtoevoer naar het hoofd, en dan dus vooral het deel van de hersenen dat helpt met het behouden van herinneringen en nieuwe informatie.

Volgens een artikel in Plus One hebben mensen die veel zitten, dunnere hersenstructuren in dat gedeelte van het brein waar het geheugen zit. Dat is slecht nieuws, want verdunning in dit gedeelte van ons brein kan een voorboden zijn van cognitieve achteruitgang, dementie of de ziekte van Alzheimer zeggen de wetenschappers.

2. Het kan je focus omlaag halen

Heb je jezelf ooit betrapt op het staren naar je laptop en dan plotseling schrikken. Daarna denk je: “Hoe lang staar ik al en wat was ik ook al weer aan het doen?” Je focus is ver te zoeken. Volgens Lara Heimann, een expert in yoga en fysiotherapie, kunnen die spacey momenten eigenlijk te maken hebben met dat jij te lang hebt gezeten. “Je mist mogelijke neurotransmitter impulsen die wel worden geleverd met gevarieerde beweging.”

3. Je gaat je traag voelen

Je zou misschien denken dat je je alleen lichamelijk traag gaat voelen, maar het gebeurd ook in je hersenen. Het te veel zitten kan ervoor zorgen dat jij een gebrek aan zuurstof in je hersenen krijgt.

Tip: zorg dat je om het uur even gaat staan, ook al is dit maar voor 1 minuut. We begrijpen dat je niet de gehele dag rond kunt lopen wanneer je een kantoorbaan hebt, maar al ga je maar 1 minuut staan.

Sedentair gedrag (activiteiten die je uitvoert in een zittende of liggende houding) hoort bij onze dagelijkse routine. Wij hebben dus niet echt controle over wat er met ons gebeurd als we zitten. Toch kan je zelf kleine aanpassingen doen. Wanneer je bijvoorbeeld een telefoontje moet plegen, loop dan even een rondje. Zie de reclames tijdens je favoriete programma als een stretch pauze, loop desnoods naar de keuken voor een glas water. Win-win! Yes ons brein is complex, wist je bijvoorbeeld ook dat ons brein verandert wanneer je de ware hebt gevonden?