Er hoeft niet per se iets specifieks gaande te zijn in je leven, maar zo nu en dan heb je van die momenten dat je niet lekker in je vel zit. Het overkomt iedereen wel eens en sommige mensen zijn nou eenmaal sneller weer de oude dan andere. Afijn, zit je even niet lekker in je vel of heb je een dipje? Zo kom je er snel weer uit:

niet lekker in je vel FEM FEM

Waarom voel ik me niet lekker?

Soms zit je gewoon wat minder in je vel. Er zijn meerdere dingen die je dag en humeur kunnen beïnvloeden – denk hierbij aan werk, je relatie, vrienden – en soms ben je ineens futloos, zonder echt te weten waarom. Het is heus niet erg om af en toe zo te voelen maar wat belangrijk is, is om ervoor te zorgen dat je er niet in blijft hangen. Onderneem actie, zoek uit waarom jij je rot voelt en breng daar verandering in.

Accepteren

Het is misschien heel lastig, want het is een frustrerende kwestie – maar je mag je best even rot voelen. Vechten tegen je eigen gevoel gaat namelijk niet werken, dan maak je het alleen maar moeilijker voor jezelf. Probeer te accepteren dat je even wat minder lekker in je vel zit. Wanneer je vecht tegen het vervelende gevoel, pak je het wellicht niet aan bij de kern, maar overschrijf je het gevoel enkel met positieve gedachten. Accepteer eerst je gevoel, waarna je aan de slag kunt met een oplossing voor de kern van het probleem.

Rustmoment

Je hebt het misschien al vaker gehoord: ”Neem eens wat tijd voor jezelf!” Als jouw agenda bomvol staat, is dit natuurlijk lastig. Probeer je tijd efficiënter in te delen door op bepaalde tijden of dagen ‘gaten’ te creëren in je agenda. Zet letterlijk kruizen in je agenda, zodat het duidelijk is dat je echt niets in mag plannen. Tijdens deze ‘gaten’ in je agenda, neem je eindelijk eens wat tijd voor jezelf! Lees dan bijvoorbeeld een boek, lak je nagels of doe iets anders waar je al lange tijd niet aan toe bent gekomen.

Vooruitgang

Merk je dat je je beter voelt? Geniet van het gevoel van accomplishment. Je hebt iets bereikt, Good for u. Probeer jouw vooruitgang vast te leggen, schrijf het op en reflecteer op de stappen die je maakt. Wanneer je in kaart brengt op welke momenten het beter gaat, of wanneer het minder gaat, kun je dit waarschijnlijk gebruiken voor je herstel!

Doe iets praktisch met je lichaam

Geestelijke dingen kunnen lichamelijke dingen oplossen, maar dat geldt andersom dus ook. Als jij je geestlijk niet zo lekker voelt, probeer je hoofd dan leeg te maken door iets actiefs te doen. Ga sporten, een lekkere wandeling maken of als je het groots wil aanpakken kun je je misschien verdiepen in een yoga retreat? Of ga voor de simpele weg: een lekkere knuffel, jezelf verwennen met uiterlijke verzorging of een heerlijke middag dut.

Praten met je naasten lucht op

Misschien helpt het je om te weten dat iedereen wel eens minder lekker in zijn of haar vel zit. Je hoeft jezelf niet altijd groot te houden, je mag er best over praten. Bedenk jezelf welke mensen je kunnen helpen. Je zult ervan versteld staan hoe veel mensen er voor je klaar staan en jouw verhaal graag aan willen horen. Wellicht zullen ze niet meteen de eerste beste oplossing hebben, maar het lucht vaak al op om er simpelweg over te praten met iemand. Durf met je problemen bij iemand anders aan te kloppen: het is okay om je niet altijd goed te voelen, de tijd zal leren dat het beter gaat!

Lees ook: Wandelen heeft meer positieve effecten dan je denkt!