Iedereen wil een onvergetelijke indruk achter laten, maar dat is niet altijd gemakkelijk. Ongeveer 90% van de informatie die je in je opneemt onthoud je niet. We krijgen zoveel prikkels van buitenaf door dat we het meeste gewoon niet eens echt zien. Hoe kun je jouw punt nu overbrengen zonder dat het meteen vergeten wordt? Je wilt natuurlijk niet dat jouw presentatie, mening of bijdrage in het niets wegdrijft. Wij geven je tips zodat iedereen jouw verhaal zal onthouden.

onvergetelijke-indruk-FEMFEM

Laat emotie zien

Door emotie te delen met iemand, een herinnering of een persoonlijke worsteling creëer je een diepere band. Je laat die ander zien dat je ook maar een mens bent, dat je open staat voor anderen en jezelf durft te laten zien. Je maakt een connectie die hij/zij niet zomaar zal vergeten.

Herhaling herhaling

Als je iemand iets wilt bijbrengen of wilt dat zij iets onthouden dan is herhaling de key. Volgens onderzoek moeten je hersenen drie keer iets hebben gezien om het als een patroon te herkennen en te onthouden. Gewoon een kwestie van blijven hameren dus.

Wees recht door zee

Naar jouw persoonlijke ervaringen luisteren is veel leuker dan naar wat algemene informatie wat verder weinig relevant is. Dat onthoudt niemand. Als jij het linkt met iets wat jij hebt meegemaakt of wat je een keer is overkomen, onthouden veel meer mensen dat.

Betrek je publiek erbij

Laat andere mensen ook aan het woord. Doordat ze nu bij het gesprek betrokken zijn moeten ze hun aandacht erbij houden. Bovendien hebben ze een persoonlijk referentiepunt bij het punt wat jij wilde overbrengen. Het blijft hen veel beter bij omdat ze hebben geholpen met het gesprek.

Verras ze

Onderschat het verrassingselement niet. Mensen onthouden iets veel beter wanneer het hen geschokt of verrast heeft.

Maak het onderwerp tastbaar

Probeer alle zintuigen aan te spreken. Wanneer mensen iets kunnen ruiken, aanraken, proeven of voelen dan hebben ze een veel beter idee waar je het over hebt. Een zintuigelijke ervaring is sterk verbonden met je geheugen. Denk zelf maar aan een geur van vroeger, als je dat ruikt ben je weer even in dat moment. Het werkt.

Lees ook:

Jouw sollicitatiegesprek maakt deze dingen duidelijk