Dry January, wellicht hebben we veel gehoord over dit fenomeen in de afgelopen weken. Iedereen kent wel iemand die meedeed aan deze hype. Wat stoppen met alcohol met je lichaam doet, weten we inmiddels. Een maand geen alcohol levert voor een gematigde drinker dus duidelijke gezondheidsvoordelen op. Maar waar moet je op letten wanneer je weer begint met drinken, nadat je dus een tijd gestopt bent? Hier wat tips!

wanneer je weer begint met drinken

Helemaal uit je bol

Nu je weer de nodige biertjes/wijntjes/shotjes gaat nuttigen, zal het best eens kunnen zijn dat je die onbezonnen-dansvloer-voetjes gemist hebt. Kijk dus uit dat je op je eerste avonden niet helemaal doorslaat en je het leplazerus drinkt.

Eet voldoende

Ken je het begrip ‘een bodem leggen’ nog? Je bent het niet meer gewend, maar het is dus verstandig om genoeg te eten, voordat je aan de zuip gaat. Alcohol wordt namelijk supersnel opgenomen in de wand van je maag. Wanneer je wat gegeten hebt, bouw je een soort van muurtje voor je maagwand, waardoor de opname van de alcohol dus wordt vertraagd. Kies dus voor een stevige maaltijd.

Hou het bij 1 drankje

En nee dan bedoel we niet letterlijk één drankje, maar wel bij 1 soort drank. Waarschijnlijk vind je dat je het ‘wel weer verdient hebt’ en drink je het liefste wijn, shots en mixdrankjes door elkaar heen. Je rem is er een beetje af? Toch kun je beter rustig aan beginnen, houd het bijvoorbeeld bij alleen wijn, en in combinatie met bovenstaande tips, zal je kater een stuk draaglijker zijn!

Allemaal voor niets?

Volgens meerdere onderzoeken vergooi je het effect van een maand lang niet drinken, wanneer je jezelf op 1 februari om 0.01 weer volgooit met drank. Reflecteer dus goed op de afgelopen maand, welke voordelen heeft het je opgeleverd en waren deze de moeite waard om het glaasje wat vaker te laten staan?

Lees ook: Dit zijn de lekkerste low-calorie cocktails om zelf te maken.