Je hebt éindelijk vakantie, tijd om te relaxen. Even niet aan werk te denken maar bijkomen. Maar toch, hoe hard je je best ook doet om even niet bezig te zijn met werk, wordt je overrompeld met werkgerelateerde mailtjes. Wij hebben een aantal tips om ervoor te zorgen dat mensen je echt even met rust laten wanneer je op vakantie bent door te helpen met het maken van de beste out-of-office.

vakantie FEM FEM

 

Waarschijnlijk zie je weleens mailtjes voorbij komen die je gelijk binnenkrijgt zodra je een mailtje heb verstuurd. Hierin staat dat diegene niet bereikbaar is omdat ie op vakantie is en dat je contact op kan nemen met zijn of haar collega. Altijd al afgevraagd hoe je zo’n 0ut-of-office het beste kan opstellen? Wij hebben een aantal tips.

Tips

  1. Uiteraard is het belangrijk is om de datum wanneer je weer terug bent te vermelden in je mail. Zo zijn mensen op de hoogte wanneer ze je weer persoonlijk kunnen spreken.
  2. Ook is het handig om te vermelden wáárom je niet bereikbaar bent. Je hoeft uiteraard niet alle details te noemen maar ga je bijvoorbeeld met zwangerschapsverlof, geef dit aan. Dan is het makkelijk in te schatten hoe lang je eventueel niet bereikbaar bent.
  3. Stem vooraf af met je collega’s wie jouw taken op zich kan nemen bij het beantwoorden van mailtjes. Als mensen een dringende mail sturen, dan is er altijd iemand die het voor je kan oppakken. Zorg dus dat je aankaart op welk mailadres ze bereikbaar zijn in jouw out-of-office.
  4. Vooral niet te vergeten: het onderwerp van je mail. Maak de titel simpel maar doe wel even iets meer dan alleen: RE: out of office. Maak het persoonlijker maar wel duidelijk dat je afwezig bent zodat ze eigenlijk per direct kunnen zien dat jij niet snel kunt antwoorden.
  5. Heb je buitenlandse klanten? Dan is het zeker handig als je er een Engelse vertaling eronder hebt staan.

Zo kun je met een gerust hart genieten van je vakantie en hoef je geen enkel zorgen te maken over je werk. Ideaal, toch?