We kunnen intens genieten van een lekker gevuld bordje pasta. We zien het dan vaak toch een beetje als cheaten, maar eigenlijk is dat helemaal nergens voor nodig. Het is namelijk helemaal niet ongezond en het maakt je dus niet dik. Je kunt voortaan gewoon genieten van je bordje zonder dat je je daar schuldig over hoeft te voelen!

Pasta is favoriet

Een ieder kan wel bevestigen dat pasta toch keer op keer een grote favoriet blijft in de keuken. Het zijn vaak gemakkelijke recepten die je binnen no-time op tafel hebt staan, waardoor het vooral op haastige momenten een lekkere optie is. Daarnaast smaakt het ook nog eens al-tijd goed. Het is dan een echt geniet momentje.

Is pasta ongezond?

Toch sluipen de vervelende gedachten dan altijd weer snel terug. Het mag dan onwijs lekker en gemakkelijk zijn, is het ook wel zo gezond? Er gaan genoeg verhalen rond over hoe een pastagerecht je dik zou maken. Gelukkig kunnen we dit voor eens en altijd uit de wereld helpen, want dit is een fabel. Er is namelijk helemaal niets mis mee!

Portie-controle en ingrediënten

Eigenlijk heeft het alles te maken met portie-controle én de ingrediënten die je kiest. Er is namelijk geen enkel product, waarvan je standaard aankomt. Het ligt er simpelweg aan hoe veel je ervan eet en wat je er precies doorheen doet. Een pasta’tje met voornamelijk kaas zal dan ook niet de gezondste optie zijn.


Wanneer je een pasta’tje in elkaar flanst met veel groenten, zalm of kip en niet te veel kaas, tover je dus zo een gezonde maaltijd op tafel. Zorg er dan enkel nog voor dat je geen drie volle borden leeg eet. Dat zou het natuurlijk weer ongezond maken! Je hoeft in ieder geval zeker niet zonder pasta door het leven te gaan. Dat zou zonde zijn, want daarvoor is het veel te lekker!

Lees ook: Honingraat pasta is de nieuwe TikTok baked feta pasta