Veel mensen ervaren hoge druk op de werkvloer. Dit is natuurlijk niet fijn en in het ergste geval kan dit tot een burn-out lijden. Gelukkig heeft TikTok daar nu iets op bedacht: quiet quitting. Maar wat is het precies? En hoe pas je het toe op jouw werk? Dat leggen wij je uit!

Quiet quitting: dé TikTok-trend

Inmiddels zijn we helemaal gewend om de beste lifehacks van TikTok te halen. Ben jij geneigd om zó hard te werken dat het ten koste gaat van je privéleven en energie? Dan is quiet quitting dé trend voor jou. Vertaald naar het Nederlands heet dit ‘stil stoppen’ en dat is precies wat je doet: the bare minimum. Je komt stipt om negen uur aan en zodra het vijf uur is pak je je spullen en ga je naar huis. Je gaat niet overwerken, werkt je niet uit je naad en doet niets meer dan waar je betaald voor krijgt. Precies het tegenovergestelde van quiet thriving

@saraisthreads #greenscreen Poor Debrah. #fyp #work #working #corporate #corporatelife #corporatetiktok #corporateamerica #corporatehumor #office #officelife #manager #managersbelike #career ♬ original sound – Sarai Marie

Gezonde work flow

Het klinkt misschien als een trend die ervoor zorgt dat je lui overkomt, maar dit is niet de bedoeling. Het nut van deze trend is namelijk het creëren van een gezonde work flow. Voor veel mensen geldt namelijk dat zij meer doen dan waar ze betaald voor krijgen. Dit kan ongezond zijn voor je mentale welzijn, wat uiteindelijk een burn-out kan veroorzaken. Het doel van quiet quitting is dus simpelweg doen waar je betaald voor krijgt. Zo behoud je een gezondere band met je baan.

@hunterkaimi just my thoughts take it or leave it #quietquitting ♬ original sound – Hunter Kaimi

Communicatie met je baas

Hoewel quiet quitting een enorm goede oplossing kan zijn, is het van groot belang dat je goed met je baas blijft communiceren. Zo behouden jullie een gezonde werkrelatie én kunnen jullie samen tot een oplossing komen. Merk je dat er even teveel werk jouw kant op komt? Geef dit dan aan bij je werkgever en vraag welke taken prioriteit hebben. Zorg er ook voor dat jouw werk- en vrijetijdbalans in orde is. Focus je dus op de belangrijkste aspecten van je baan, maar neem ook tijd voor jezelf wanneer dit nodig is.

Lees ook: Burn-out voorkomen: 8 manieren om stress te verminderen tijdens werk