Snurken, vaak wakker worden en hoofdpijn bij het ontwaken: dit zijn allemaal duidelijke tekenen van slaapapneu. Erg vervelend, want een goede nachtrust is superbelangrijk! Het zorgt er niet alleen voor dat jij fit de dag doorkomt, maar ook dat je huid mooi blijft, de kans op rimpels kleiner is én je haar gezonder blijft. Slaap jij slecht en heb je misschien wel last van slaapapneu? In dit artikel lees je wat dit is en hoe jij zo snel mogelijk weer volop kan genieten van je schoonheidsslaapje.

slaap slecht

Wat is slaapapneu?

Slaapapneu is een slaapstoornis waarbij je ademhaling herhaaldelijk stopt en begint tijdens het slapen. Een van de meest voorkomende symptomen is snurken. Het stoppen van de ademhaling zorgt ervoor dat je telkens wakker wordt, wat kan leiden tot vermoeidheid, prikkelbaarheid en andere gezondheidsproblemen. Er zijn twee hoofdtypen: obstructieve slaapapneu (OSA) en centrale slaapapneu (CSA).

OSA is het meest voorkomende type, waarbij de luchtweg tijdens de slaap gedeeltelijk of volledig wordt geblokkeerd, waardoor de ademhaling stopt. CSA komt minder vaak voor en wordt veroorzaakt door een probleem in het deel van de hersenen dat de ademhaling regelt.

Symptomen van slaapapneu

Klaagt je partner regelmatig dat je te hard snurkt en onrustig slaapt? Of word je vaak geïrriteerd en moe wakker? Dit kunnen allemaal symptomen zijn van slaapapneu. Niet alleen dat, maar ook als je libido opeens duidelijk vermindert kan dit op deze slaapstoornis wijzen.

Verder kunnen een slechte concentratie op werk, stemmingswisselingen of overmatige vermoeidheid allemaal ook duiden op slaapapneu. Als je last hebt van één of meer van de bovenstaande symptomen is het dus handig om even naar je huisarts te gaan. Zij kunnen je helpen met het nemen van de juiste stappen, zodat jij uiteindelijk hopelijk weer kunt genieten van een heerlijke nachtrust.

Wat kan je doen aan slaapapneu?

Denk je dat je slaapapneu hebt en wil je hier graag iets aan doen? Er zijn een aantal manieren waarop je zelf al kunt proberen om je slaapkwaliteit te verbeteren. Hieronder vind je de populairste oplossingen:

1. Gezonder leven: overgewicht, alcohol en slaapmiddelen kunnen de kans op slaapapneu vergroten. Een gezond dieet en het verminderen van drank en andere ontspannende middelen kunnen dus helpen met het verminderen van je klachten.

2. Anders slapen: de positie waarin je slaapt kan invloed hebben op je ademhaling. Op je zij slapen kan helpen voorkomen dat je tong en het zachte gehemelte de luchtweg blokkeren, waardoor je vrij kan ademen en beter slaapt.

3. CPAP-therapie (Continuous Positive Airway Pressure): het gebruiken van een CPAP machine is een populaire oplossing voor mensen met slaapapneu. Deze machine blaast ‘s nachts lucht in je luchtwegen om ze open te houden, waardoor je adem niet meer zomaar stopt.

4. Een snurkbeugel: een snurkbeugel zorgt ervoor dat er meer ruimte in je keel ontstaat waardoor je ademhaling minder snel geblokkeerd kan worden. Het is vaak geschikt voor lichte tot matige slaapapneu.

Worden hulpmiddelen vergoed?

Slecht slapen is natuurlijk al vervelend genoeg. Je zit er dan waarschijnlijk niet op te wachten om hier ook nog eens bakken met geld aan uit te geven. Goed nieuws: veel zorgverzekeraars vergoeden behandelingen en hulpmiddelen over het algemeen vanuit het basispakket van je zorgverzekering.

Een goede nachtrust

Een goede nachtrust is niet alleen belangrijk voor je humeur: ook je gezondheid heeft het hard nodig. Gelukkig kan je ook met slaapapneu genoeg slaap krijgen met de juiste hulpmiddelen. Blijf er dus niet langer mee rondlopen en gun jezelf een onverstoorde nachtrust, zodat je overdag weer vol energie zit!