Haast ieder aspect van ons leven is digitaal. We werken via laptops, meeten onze vrienden via FaceTime en creëren onze eigen identiteit op social media met filters. Wat is belangrijker? Hoe je eruit ziet in het echt of op social media? Niet gek dat dit enorm vermoeiend aan kan voelen. Zo ga je op een gezonde manier met de social media overload om.

Instagram Emma Chamberlain
Instagram Emma Chamberlain

Wat is de social media overload?

Social media expert Kim Vrij vertelt in een gesprek met Cosmopolitan over de social media overload. Uit onderzoek bleek namelijk dat te veel social mediagebruik slecht is voor onze gezondheid. Dit zou komen door een ‘overload’ aan prikkels. Hoe werkt dit precies?

Alle prikkels die door social media ontstaan zorgen voor vermoeidheid. Op een gegeven moment haal je geen energie meer uit het obsessive scrollen en bereik je een social media fatigue. We voelen ons overprikkeld.

Eén van de oorzaken? Verveling. Wanneer we niet genoeg geprikkeld worden grijpen we meteen naar onze telefoon. We zijn niet meer gewend om simpelweg niks te doen. Dit is eigenlijk super gek aangezien we human beings zijn, en geen human doings. 

Zo ga je om met de social media overload

Social media is niet slecht, te veel social media is slecht. Zo ga je op een gezonde manier met de social media overload om.

Stel grenzen

Ooit van applimieten gehoord? Bijna iedere telefoon heeft een functie die je app’s laat uitschakelen voor een bepaalde tijdsperiode. Zo heb je bijvoorbeeld na 9 uur ’s avonds geen toegang meer tot je telefoon. Je social mediagedrag in de gaten houden werkt het allerbeste. Het kan ook wel eens super confronterend zijn!

Zet je notificaties uit

Je herkent het vast; je ziet je telefoon oplichten en je focus is gelijk weg. Notificaties kunnen ons enorm triggeren. Zet ze gewoon uit! Helaas zit hier wel een nadeel aan: er bestaat een kans dat je vaker je telefoon gaat checken om te kijken of je al berichtjes hebt.

Ga na waarom je social media gebruikt

Lig je al een uur door Instagram te scrollen om 10 uur ’s avonds? Grote kans dat dit puur door de verveling komt. Wanneer we niks te doen hebben gaan we vanzelf opzoek naar prikkels, zegt expert Kim. Als je bewust over de reden van je social mediagebruik nadenkt, zal je er bewuster mee omgaan. Wellicht grijp je de volgende keer naar een boek.

Praat met anderen erover

Grote kans dat je je ‘verplicht’ voelt om op appjes te reageren. We vinden het moeilijk om toe te geven wanneer ons hoofd niet naar het reageren op appjes staat. Dit komt omdat we anderen niet willen kwetsen, BS natuurlijk! Als je dit naar anderen communiceert, is er een grote kans dat ze juist begrip tonen. Wie weet denken ze er wel hetzelfde over!

Verander FOMO in JOMO

Heb je het gevoel altijd maar beschikbaar te moeten zijn? Je vrienden en familie kunnen echt wel eventjes zonder je. Geniet er juist van om even offline te zijn, in plaats van dat je je zorgen maakt iets te missen. Als ze je echt nodig hebben moeten ze maar bellen.

Houd een social media pauze

Soms kan het enorm fijn zijn om Instagram en TikTok even helamaal van je telefoon af te gooien. Hoewel dit op het begin wat onwennig kan voelen, hallo wat ga je met al deze extra tijd doen?, is dit juist heel goed! Je dwingt jezelf om iets anders te gaan doen en zult merken dat je vrijwel niets mist.

Lees ook: Herken je dit? Dan ben je verslaafd aan je telefoon