Slapen, het lekkerste wat er is. Even tot rust komen en over je dag nadenken. De meeste mensen gaan er van uit dat er twee slaaptypes zijn. Het type dat de hele nacht lekker kan doorslapen en de onrustige slaper die ongeveer vier keer per nacht wakker wordt. Maar er zijn meer slaaptypes dan je denkt…

bron: Gossip Girl
bron: Gossip Girl

Dr. Michael Breus

Volgens Dr. Micheal Breus, ook wel ‘de slaapdokter’ zijn er meer dan twee slaaptypes. Ochtendmens of Avondmens? Nah, volgens Beurs ben je eerder een beer, leeuw, dolfijn of wolf.

1. Leeuw

Bij dit type behoort zo’n vijftien procent van de bevolking. Ben jij een echte morning babe, maar zak je ’s middags een beetje weg en ben je ’s avonds moe? Dan ben jij een real lion. Een leeuw functioneert het beste aan het einde van de ochtend en het begin van de middag. Jij bent absoluut geen avondmens, je licht het liefst lekker bij tijds in bed.

2. Beer

55% van de mensen is een beer. Je functioneert het beste met minimaal acht uur slaap en slapen doe je lekker diep. Jouw bioritme volgt graag de natuur; in de summer ben je minder snel moe in de avond, en sta je makkelijker vroeg op.

Tip van de slaapdokter voor beren: drink in de ochtend eerst een groot glas water voordat je naar je morning coffee grijpt. Plan je belangrijkste taken in de middag want dan ben je het meest productief. Ga ook niet te laat slapen, denk aan 23:00. Overdag moe? Dit is het enige slaaptype dat een heerlijk dutje kan doen in de middag. LUCKY YOU

3. Wolf

De wolf is juist het tegenovergestelde van de leeuw. Ongeveer 15 procent van de bevolking is een wolf. Dit betekent dat je in de ochtend lastig uit je bed komt, veel wekkers zet, eeuwig kan snoozen en meerdere bakken koffie drinkt om wakker te worden. Pas later in de middag word jij productief, dus hier moet je rekening mee houden qua planning. Werken doe je ook het liefste in de avond en je bent zelden moe voor middernacht.

Dr. Breus raadt wolven aan om 2 verschillende wekkers te zetten rond een uur of zeven ’s ochtends. Ontbijt gelijk na het wakker worden om een beetje op gang te komen en zorg voor beweging na je ontbijt. Aangezien je niet moe bent voor middennacht is het prima om dan pas te gaan slapen.

4. Dolfijn

Heb jij moeite met in slaap komen omdat je hoofd maar ‘aan’ blijft staan? En kan je ook slecht tegen geluidjes en word je er gelijk wakker van? Dan ben jij een echte dolfijn, net als 10 tot 15 procent van de bevolking. Helaas ervaart jouw groep wel de meeste slaapstoornissen, ook ben je vaak chronisch moe. Wil je het meest mogelijke uit je dag halen? Dr. Breus raadt je aan om je dag te beginnen met een kleine workout, en dan is het beste om dit vroeg in de ochtend te doen. Met ontbijten wacht je even, na een uurtje kan jij je eerste broodje smeren!

In de middag ben jij het meest productief; plan de belangrijkste dingen tussen 13:00 en 17:00. Een dutje helpt voor jou niet om je fitter te voelen. Kies liever voor een korte wandeling als je moe bent overdag. Als jij rond 23.30 je bed in duikt en al je apparaten een uur voor het slapen uitschakelt zit je helemaal goed.

Lees ook: 10 voedingsmiddelen die je moet eten om beter te slapen