Moet je sporten op een lege maag? Dat hangt af van de situatie. Sommigen bevelen aan om meteen in de ochtend te gaan sporten voor je je ontbijt hebt gegeten, je bent dan eigenlijk aan het ‘vasten’. Dit zou een positief effect hebben als je probeert af te vallen. Aan de andere kant kan een ontbijt er juist voor zorgen dat je meer energie hebt en beter kan presteren tijdens je workout.

sporten op een lege maag
Bron: Pinterest

Val je meer af van sporten op een lege maag?

Sporten op een lege maag wordt ook wel ‘fasted cardio’ genoemd. De theorie hierachter is dat je lichaam vet en koolhydraten gaat verbranden om aan energie te komen in plaats van je ontbijt. Dit zou zorgen voor meer vetverlies.

Sporten op een lege maag zou er ook voor kunnen zorgen dat je lichaam proteïne gebruikt als brandstof. Dit zorgt ervoor dat je lichaam minder proteïne heeft na je workout, wat nodig is om je spieren te herstellen en laten groeien. Plus, vet gebruiken als energie betekent niet automatisch dat je je algehele vetpercentage verlaagt of dat je meer calorieën gaat verbranden.

 

Is het veilig om op een lege maag te sporten?

Hoewel er een paar onderzoeken zijn die de positieve kant laten zien van het sporten op een lege maag, is het in sommige gevallen niet ideaal. Wanneer je sport op een lege maag kan het ook zijn dat je waardevolle energiebronnen verbrandt en minder weerstand hebt. Een lage bloedsuikerspiegel kan er ook voor zorgen dat je licht in je hoofd wordt, misselijk of zelfs shaky.

Een andere mogelijk is dat je lichaam zich aanpast aan het continu gebruiken van vet als energie, waardoor het meer vet gaat opslaan.

Kortom

Als je soms op een lege maag sport, maak je er niet druk om, maar het kan niet het beste zijn voor lange inspanningen. Je bent uiteindelijk zelf je beste guide, dus luister naar je lichaam en doe wat het beste voor jou voelt. Zorg ervoor dat je genoeg drinkt, een gebalanceerd dieet eet, en een gezonde levensstijl volgt.

Lees ook: Verbrand je meer calorieën tijdens het sporten als je zweet?