Dus jij denkt verstandig bezig te zijn wat betreft je voeding? Vol goede moed pas je je eetschema aan, geen boterhammen meer maar je gaat voor de wraps en avocado. Lekker? Ja. Heel gezond? Nou slecht is het niet maar wist je dat jouw nieuwe dieet vol zit met dikmakers? We hebben ze allemaal even voor je verzameld.

stiekem dikmakers FEM FEM

Wraps

Je denkt dat je gezond bezig bent, omdat je die vervloekte boterhammen inruilt voor een gezonde wrap. Toch is dit niet helemaal waar. Veel varianten bevatten meer suiker en natrium dan brood. Over de hoeveelheid waarmee je de wrap vult nog maar te zwijgen. Als je toch heel graag aan de wraps wil, ga dan voor de volkoren variant.

Smoothies

Een sapje dat veel fruit en groente bevat kan niet anders dan gezond zijn, toch? Maar helaas, de hoeveelheid natuurlijke suiker wat in fruit zit maakt het net iets minder gezond. Hierdoor krijgt je suikerspiegel een enorme boost, waardoor je lichaam na een uur naar suiker verlangt. Ga voor een smoothie die voornamelijk bestaat uit groente. De verhouding groente-fruit zou ongeveer 80-20 moeten zijn.

Noten

Ze bevatten absoluut heel veel gezonden dingen echter wat ze ook bevatten zijn veel calorieën. 100 gram heeft al snel zo’n 500 tot 600 calorieën.

Energie repen

Wie veel sport gebruikt vast wel eens zo’n reep en je voelt je weer fit. Voelen inderdaad, want de het gene wat voor energie zorgt, is suiker. Heel veel suiker.

Soep

Soep werkt prima als een maaltijd vervanger. Veel groente en water zorgt er namelijk voor dat jij snel vol zit. Maar het probleem zit hem vooral bij soep die je in de winkel koopt. Hier wordt vaak veel zout en suiker aan toegevoegd. Dus trek in soep? Maak het zelf.

Avocado

De vrucht (vrucht ja, voor iedereen die dacht dat het groente was) bevat heel veel goede dingen. Echter, bevat het ook veel vetten. Zo bevat een avocado al snel 300-400 calorieën wat niet bevorderend is wanneer je wat kilo’s wilt afvallen.

Sushi

Het klinkt gezond: rijst, zeeweer en vis maar toch vegen veel restaurants suiker toe aan de rijst en laten we ook de liters sojasaus niet vergeten die je gebruikt. Dus een avondje ‘all you can eat’ is kan leiden tot buikpijn.

Gedroogd fruit

Bij gedroogd fruit worden de sappen uit de vrucht gehaald, wat je overhoudt is een hapklaar stukje fruit waar je gemakkelijk een aantal van weg eet. De gedroogde stukjes fruit bevatten evenveel suiker als een normaal stuk fruit alleen minder water. Laat dit water er nou net voor zorgen dat je maag eerder gevuld is.

Tofu

Met tofu zelf is weinig mis. De sponzige vleesvervanger bevat zelf weinig calorieën. Het probleem is de textuur, tofu absorbeert net als een spons alles waar je het inlegt. Wanneer je het wilt bakken of frituren, zal het dus veel vet absorberen.

Dus als je wilt afvallen is het verstandig om deze stiekeme dikmakers te mijden of met mate te eten. Waar het uiteindelijk allemaal om draait is dat je meer calorieën verbrand dan dat er binnenkomt en om je daarbij te helpen hier de meest effectieve work-outs die je in minder dan een half uur kan uitvoeren.