Je dag goed beginnen, is key voor een succesvolle dag. Gedurende een dag krijgen we ontzettend veel informatie op ons af en dit begint al in de ochtend. Dit kan er ooit voor zorgen dat je ochtend uitputtender is dan je dacht, terwijl je eigenlijk niet echt iets efficiënt hebt uitgevoerd. Dit is hoe jij je eerste uur op werk zou moeten besteden, om het meeste uit je dag te kunnen halen.

succesvolle-vrouwen-eerst-uur-femfem

Groet je collega’s

Het lijkt zo logisch, maar toch wordt het regelmatig niet gedaan. Wat je prestaties op werk zijn is natuurlijk heel belangrijk, maar hoe jij communiceert met de mensen om je heen misschien nog wel belangrijker. Wanneer jij hier aandacht aan besteedt, en een simpele ‘hallo’ kan iedereen, zorg je ervoor dat het contact met je collega’s beter is. En wanneer dit beter is, is de sfeer op je werk beter en vind jij je baan leuker. Win-win-win.

Update je to-do list

Nadat je je collega’s hebt gegroet, is het eerste wat je doet een blik werpen op je to-do list. Welke punten staan er nog op die deze week gedaan moeten worden? Zijn er meetings afgezegd of klopt je to-do list nog? Door deze te updaten ga je geen onnodig werk doen en weet je precies wat je te doen staat.

Zet je taken van belangrijk naar minder belangrijk

Welke taken hebben prioriteit en welke zijn minder belangrijk? Werk deze eerst af, zodat je vol energie aan de dag begint en aan het einde van de dag enkel nog de ‘minder belangrijke’ taken over hebt. Dit zal je een hoop stress besparen.

Ruim je bureau op

Het is sowieso slim om dit aan het einde van je werkdag te doen, maar zeker ook aan het begin. Ben je gisteren in alle haast weggegaan en is je bureau nu nog een chaos? Ruim dit eerst op, voordat je aan de slag gaat. We zeggen niet dat een opgeruimd bureau ervoor zorgt dat jij alles af krijgt, maar het is zeker een factor die hierbij kan helpen. Creëer voor jezelf de perfecte werkplek.

Tijd voor je e-mail

Wanneer je bovenste punten hebt gedaan, is het tijd om je mail te checken. Scan er snel overheen en begin met de mails die op het eerste gezicht erg belangrijk lijken. Wanneer je de belangrijkste mailtjes hebt beantwoord, ga je verder met de rest van de taken. Het lijkt misschien minder productief om niet ineens al je mailtjes te beantwoorden, maar juist door dit te doen, houd je je het eerste uur bezig met de prioriteiten en voorkom je dat je de eerste paar uren van je werkdag enkel bezig bent met het beantwoorden van je mail.

Neem een moment voor jezelf

In het eerste uur al? Ja, in het eerste uur al. In plaats van door je Instagram te scrollen of dat ene lied op je Spotify uit te zoeken, neem je nu een moment om even stil te staan bij de dingen waar je dankbaar voor bent en waar je trots op bent. Deze paar minuten zorgen ervoor dat jij je dag positief start en zoals het gezegde gaat: ‘Een goed begin is het halve werk’.

Lees ook: Deze woorden vermijden succesvolle vrouwen.