De technologische ontwikkelingen van voorgaande decennia hebben ons leven vandaag de dag stukken gemakkelijker gemaakt. Of je nu boodschappen doet of een nieuw paar schoenen bestelt, tegenwoordig is bijna alles online te regelen. Ook onze manier van reizen is helemaal veranderd dankzij de technologie die we vandaag de dag inzetten. De volgende trends hebben een grote impact op de manier waarop we tegenwoordig reizen. 

Reistrends FEM FEM

1. Online vergelijken en boeken

Vroeger moest je naar een reisbureau om je volgende reis te plannen en te boeken. Anno 2020 kunnen we dit gelukkig nog makkelijker vanuit huis doen. Of je nu een vliegticket wilt boeken of een auto wilt huren, je vindt op het web heel wat vergelijkingssites die je hierbij helpen. Zo vind je binnen een mum van tijd het goedkoopste vliegticket of een hotel in de hipste wijk van je volgende bestemming. Dit is hetzelfde principe als in de beleggingswereld, waar men online brokers vergelijkt om het beste beleggingsplatform te vinden. Trading online wint aan populariteit en dergelijke vergelijkingssites schieten als paddenstoelen uit de grond. 

Ook als je een auto wilt huren, kan dit nu eenvoudig via het internet. Neem je liever een taxi? Dan helpt Uber je op weg. Wat je ook maar nodig hebt, er bestaat een app voor die je hierbij kan helpen. Het samenstellen van je reis gaat nu stukken sneller en eenvoudiger dan vroeger.

2. Instagrammable bestemmingen

Terwijl je vroeger urenlang door reisbrochures moest bladeren om je volgende reisbestemming te vinden, verloopt het kiezen van een bestemming tegenwoordig heel anders. Je hebt het vast zelf al meegemaakt. Je bent aan het scrollen op Instagram en ziet een vakantiekiekje waarvan je denkt: “hier wil ik ook heen!”. Je bent zeker niet alleen. Tegenwoordig kiezen veel mensen hun volgende bestemming via sociale media, zoals Instagram.

Bovendien wordt rekening gehouden met het Instagramgehalte van de bestemming. Ja, we willen wel mooie kiekjes maken op onze vakantiebestemming. Een bestemming moet dus Instagramproof zijn. Een bestemming die het op social media dus goed doet en vaak bezocht wordt, zijn we eerder geneigd te kiezen. 


Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Gabrielle Rosalinde Heather (@gabrielle_koster) op

3. Aanbod afgestemd op je reisbehoefte

Technologische trends als big data, machine learning, objectherkenning en Artificial Intelligence maken het mogelijk je reis helemaal te personaliseren. Deze slimme technologieën zorgen ervoor dat je op maat gemaakte advertenties te zien krijgt. Ze worden gebruikt door bedrijven als Booking.com, die suggesties voor bestemmingen laten zien aan bezoekers. Zo geven ze ook tips over de beste locatie om te verblijven en vertalen ze reviews voor bezoekers. Handig!

Ook Airbnb maakt gebruik van dergelijke technologieën. De resultaten die je te zien krijgt, zijn niet alleen gebaseerd op je zoektermen, maar ook op je eigen voorkeuren. Op basis van plaatsen waar je al eerder verbleef of recensies die je hebt geplaatst, krijg je soortgelijke resultaten te zien. Technologieën als machine learning en Artificial Intelligence zorgen ervoor dat het aanbod beter wordt afgestemd op je behoeftes. Zo beleef je als het ware een persoonlijke reiservaring, afgestemd op jouw reisbehoefte. 

4. Chatbots voor al je vragen

Naast het personaliseren van je reiservaring, zorgt machine learning en AI ook voor enorm snelle communicatie. Zo maakt booking.com gebruik van een chatbot die binnen enkele seconden antwoordt op het merendeel van je vragen. Als je bijvoorbeeld wilt weten wanneer de check in of check out plaatsvindt, of tot wanneer je kunt ontbijten, dan kan je bij deze boekingsassistent terecht. Dit zorgt ervoor dat er geen menselijke tussenkomst meer nodig is. De werknemers kunnen zich dan focussen op moeilijkere vragen die meer aandacht en energie vereisen.

5. Virtueel op reis gaan

Virtual Reality zal het echte reizen natuurlijk niet vervangen, maar dankzij VR is het mogelijk om virtueel op reis te gaan. Toeristische bedrijven maken gebruik van VR om klanten digitaal te transporteren naar een specifieke bestemming. Hotels kunnen zo hun kamers, lobby’s en zelfs lokale bezienswaardigheden laten zien. Op die manier krijgen klanten de kans om op voorhand al eens de bestemming te ontdekken. Zo wordt kiezen een stuk makkelijker…

Wil je zelf ook eens virtueel op reis gaan? Er bestaan tientallen apps die je kunt downloaden waarmee je virtueel de wereld kunt rond reizen. Het enige wat je nodig hebt, is een VR bril. Download bijvoorbeeld VISO Places, Wander of 360 Stories. Dat maakt thuisblijven dit jaar een stuk minder erg, toch?

Lees ook: Waarom een lover die van reizen houdt de relatie altijd spannend zal houden.