Dat je met het verkeerde been uit bed bent gestapt betekend niet dat jij je de hele dag rot moet voelen en chagrijnig moet fijn. Is voor jou niet leuk en al helemaal niet voor de mensen om je heen. Om ervoor te zorgen dat je wél te genieten bent zijn er 7 dingen die je kunt doen om de rest van de dag als blij ei rond te lopen.

Wist je dat het uit onderzoek is gebleven dat je langer leeft als je positiever bent? Wanneer je vaker stress hebt ontstaan er meer ontstekingsreacties in je lichaam. Door die ontstekingsreacties ben je vatbaarder voor ziektes zoals diabetes en hartziektes. Reden genoeg om je elke dag zo positief mogelijk te benutten, toch?

1. Ga naar buiten

We zijn vaak binnen, vooral wanneer het koud is buiten, en dat is eigenlijk helemaal niet goed. Buitenlucht en natuurlijk licht helpt ons bij van alles, het synchroniseert je biologische klok en helpt je bij allerlei processen. Vaak voelen we gedurende de dag vermoeid , dit probleem heeft een simpele oplossing: ga wat vaker naar buiten. Ook je lichaam heeft er heel veel voordelen aan, verse zuurstof helpt je lichaam namelijk te zuiveren.

2. Drink voldoende water

Water is goed voor ons, ook als je dag wat minder gaat. Het zou perfect zijn als je elke dag twee liter zou drinken maar soms vergeet je dit, en dat is normaal. Als je merkt dat je chagrijnig, moe of afgeleid bent kan je proberen het op te lossen met een paar glazen water. Klinkt saai, maar werkt wel.

3. Zorg voor meer dopamine

Dopamine maakt je gelukkig en je kan er zelf voor zorgen. Hoe? Doe iets creatiefs, luister naar je favoriete liedje of ga lekker sporten. Zodra er meer dopamine vrijkomt voel jij je een stuk gelukkiger.

4. Lees

We voelen ons een stuk beter als we dingen lezen die ons blij maken. Probeer dus iets te lezen waar je wat van leert en wat positief is. Laat het nieuws even links liggen en ga voor een gedicht, een goed boek of een artikel van een website waar je gelukkig van wordt.

5. Schrijf over alles waar je dankbaar voor bent

Ook deze tip maakt je een stuk minder chagrijnig. Schrijven over dingen waar je dankbaar voor bent is niet alleen goed omdat je het dat onthoud. Positieve emoties zoals dankbaarheid activeren een ontspanningsreactie in je zenuwstelsel en maken je een stuk productiever.

6. Maak een foto

Ja, ook deze tip tovert een glimlach op je gezicht. Maak je een foto van een mooie gebeurtenis of plek? Dan vergroot dat de blijdschap die je voelt bij die gebeurtenis of plek en uit eindelijk ook bij jezelf.

7. Behandel iedereen met vriendelijkheid

Wanneer jij vriendelijk bent zullen anderen dit gedrag waarschijnlijk herhalen. Ook voor jezelf is dit een goede tip. Waarom? Wanneer je aardiger tegen andere bent produceren je hersenen een hormonen en neurotransmitters die je binnen no time goed laten voelen. Een van die neurotransmitters is serotonine.

Positiever in het leven staan is een eitje! Tenminste, als je deze tips volgt dan!