De zomer is nu officieel begonnen en nu de zon continu schijnt mag dat wel een beetje gevierd worden! De stranden zijn weer druk bezet en de terrasjes ook. De temperaturen lopen al gauw op tot dertig graden. Wat kun je het beste eten en drinken tijdens zo’n hittegolf? Je hebt waarschijnlijk heel veel zin in een groot glas ijswater of ijskoffie, maar is dit wel zo effectief? Het klinkt eigenlijk best logisch, wanneer het bloedje heet is, zal een glaasje ijswater veel koelte brengen. Maar de vraag is of deze verkoeling blijvend is. Vaak kan het een averechts effect veroorzaken. Met onderstaande 5 tips kan je je lichaamstemperatuur laten wennen aan de extreme hitte.

1. Eet iets

Veel mensen zijn geneigd om met dit warme weer niet te eten. Excuusjes als ‘ik heb geen honger, het is zo warm’, worden vaak gebruikt. Wat zij niet weten, is dat je lichaam deze essentiële voedingsstoffen hard nodig heeft, weer of geen weer. Het is niet erg als je op dagen met extreme warmte wat minder eet dan normaal, als je maar wel iets eet. Een frisse salade zoals deze is dan ook een goede oplossing.

2. Drink voldoende lauwwarme dranken

Alhoewel iedereen snakt naar een grote kan met ijskoud water, kun je dit beter niet nemen. Hoe kouder het drankje hoe beter, zou je denken. Dit heeft alleen maar een averechts effect.  Door het drinken van koud water daalt de lichaamstemperatuur waardoor je hersenstam gaat denken dat de hitte voorbij is. De lichaamstemperatuur zorgt ervoor dat je het extra warm krijgt. Je kunt in dit geval beter kiezen voor lauwwarme dranken, bijvoorbeeld een kopje thee of een kommetje bouillon. De hitte van de thee en bouillon zorgen ervoor dat je lichaamstemperatuur tijdelijk stijgt, waarna je lichaam de thermostaat lager zal zetten. Dit zorgt voor een aangenaam gevoel.

3. Salty summers

Tijdens een hittegolf zal je lichaam afkoelen doordat je meer transpireert dan normaal. Tijdens het transpireren verlies je niet alleen vocht, maar ook elektrolyten (zouten). Deze moeten aangevuld worden. Gelukkig bestaan er genoeg fruitsoorten die dit vocht- en zouttekort kunnen aanvullen, bijvoorbeeld de watermeloen. Ook mango’s, bananen, aardbeien, frambozen, granaatappels, druiven en bessen verlenen zich goed als afkoelvoedsel.

4.Wees matig met vetrijk voedsel

Het eten van vetrijk voedsel kan zwaar op de maag vallen. Wanneer het warm weer is, moet het lichaam zich aanpassen aan de temperaturen en duurt het langer voordat het voedsel verteerd wordt. Deze energie kan het lichaam tijdens een hittegolf juist ergens anders goed gebruiken. Mijd vetrijke snacks en pas ook op met BBQ voedsel. Kies in plaats daarvan voor een licht verteerbare maaltijd.

5. Mijd gekruid eten, alcohol en cafeïne

Tijdens warme dagen zoals deze is het soms verstandiger om bepaalde voedingsmiddelen te mijden. Het eten van pikante pepers is daar een van. Deze pepers kunnen ervoor zorgen dat de hartslag zal stijgen, waardoor je lichaam extra hard aan het werk wordt gezet. De hier eerder besproken lichaamstemperatuur zal hierdoor weer stijgen. Na deze stijging geeft je lichaam het signaal om af te koelen, waardoor het zweet gaat produceren, iets waar je met dit warme weer natuurlijk niet op zit te wachten!

overleef hittegolf zomer FEM FEM