Aan het begin van de week plannen maken voor het weekend, maar zodra het weekend is zeg je alles af want: te moe, geen zin, er kwam iets beters op je pad. Of jij denkt even gezond te beginnen en met regelmaat te sporten maar na drie weken ben je het beu. Kortom, we zijn afhakers. Maar waarom kunnen we bepaalde dingen nooit eens volhouden?

goed afhaken FEM FEM

We zijn niet gemotiveerd genoeg

We zeggen dat we voor bepaalde doelen gaan, maar hoe graag willen we dit eigenlijk? We zeggen dat we nu écht gezond gaan eten, maar wanneer er iemand jarig is op kantoor, neem je toch maar een stukje. Iet met “groepsdruk” zeg je dan tegel jezelf. Een zwakke ruggengraat zul je bedoelen. We zijn niet gemotiveerd genoeg, waardoor we door het minste of geringste toegeven aan onze guilty pleasures. We nemen ons doel niet serieus genoeg, zeggen dat we gezond eten om in de ogen van anderen goed over te komen, maar we doen het niet voor onszelf. Al deze redenen zorgen ervoor dat we die goede voornemens nooit gaan volhouden.

We haken te snel af

Excuses verzinnen, daar zijn wij mensen maar al te goed in. We beginnen ontzettend gemotiveerd aan onze taken, maar zodra het ook maar een beetje vervelend wordt, haken we af en verzinnen we excuses.

We worden te makkelijk beïnvloed

Maart is de maand dat je niet meer gaat drinken. Maar dan bedenken we dat in maart carnaval is en dat je al twee feesten gepland hebt staan. April dan? Nee want dan heb je Koningsdag. En wanneer je op de verjaardag van je vriendin bent en ze je een wijntje aanbied, bedenk je je dat het toch wel gezellig is om één wijntje mee te doen. Eentje kan wel toch? Ach wat, laat die alcoholvrije maand ook maar zitten.

We gaan in discussie met onszelf

We zeggen tegen onszelf dat we ons al twee weken aan ons goede voornemen hebben gehouden, nu mogen we wel een dagje zondigen. Vervolgens mogen we twee dagen later ook nog wel zondigen, want we hebben het nu toch al niet meer volgehouden. Of we spreken met onszelf af dat we om 9 uur iets gaan doen. Intussen is het al tien over 9, ‘oké dan begin ik om kwart over 9’. Maar ook om kwart over 9 ben jij nog niet je bed uit.

We kiezen graag voor de makkelijke weg

Door de regen fietsen, of in de bus stappen die voor je huis stopt. Wij hebben een gave om heel gemakkelijk de makkelijkste optie te kiezen. Zo ook bij onze doelen. Voor dat ene doel heb je iemand anders nodig, het blijkt toch meer geld te kosten dan je dacht of we zijn te moe. En ‘genoeg slapen en uitgerust zijn is ook iets dat we nodig hebben’, zeggen we tegen onszelf. Dus misschien kunnen we maar beter gaan slapen.

De oplossing voor dit alles is heel simpel, lees deze 4 stappen om al je doelen in je leven te bereiken.