Heb je het gevoel dat het nu veel lastiger is om die kilo’s weer kwijt te raken dan tien jaar geleden? Grote kans dat dit ook echt zo is. Want hoe ouder je wordt, hoe lastiger het is om af te vallen. Gelukkig kan je door 6 eetgewoontes in je leven toe te passen ook gewoon nog afvallen na je dertigste. Wij vertellen je precies hoe.

Afvallen na je 30e dertig
Bron: @lyke_minded

Afvallen na je 30e

Dat het lastiger wordt om wat kilo’s kwijt te raken als je ouder bent, heeft alles te maken met je metabolisme. Die wordt namelijk, hoe ouder je wordt, steeds trager. Dit komt omdat je lichaam dan helemaal uitgegroeid en ontwikkeld is. Helaas zorgt dat er alleen ook voor dat je lichaam sneller vet opslaat. Daarbij is de kans groot dat je in deze fase van je leven een stuk minder beweegt als tien jaar geleden. Het is dus het handigst om te kijken naar je voeding en eetgewoontes in je leven passen als je probeert af te vallen.

1. Kook lekker zelf

Als je net thuis komt van een lange werkdag wil je het liefst gewoon lekker, snel en makkelijk eten. Maar eigenlijk weten we ook allemaal dat dat meestal niet de meest gezonde opties zijn. Helemaal niet erg natuurlijk, maar als je probeert af te vallen is het beter om gewoon zelf je eigen eten te koken. Het hoeft ook écht niet zo ingewikkeld te zijn als je misschien zou denken. Je kan namelijk makkelijk je ontbijt meal preppen, scheelt je echt super veel tijd en je hebt ook nog een lekkere en gezonde maaltijd!

2. Eet ‘clean’

Als je dan zelf je maaltijden kookt, is het natuurlijk ook belangrijk dat je de goede producten gebruikt. Pakjes en zakjes uit de supermarkt zijn namelijk wel makkelijk, maar er zitten vaak ook veel toegevoegde suikers in. Kies daarom om te koken met verse en onbewerkte producten. Daarbij is het veel makkelijker bij te houden wat je allemaal eet als je ‘clean’ eet.

3. Drink genoeg water

Het is iets waar we allemaal moeite mee hebben, maar toch is het wel heel erg belangrijk om genoeg water te drinken. En al helemaal als je probeert af te vallen kan genoeg water drinken ook heel erg helpen. Wanneer je genoeg water drink wordt je metabolisme iets sneller en verbrand je dus ook sneller vet. Daarbij zit je ook sneller vol waardoor je minder snel de behoefte krijgt om te snacken.

4. Drink niet te veel alcohol

Het kan best zijn dat je door de jaren heen gemerkt hebt dat je nu echt niet meer even veel op kan als op je twintigste. Daarbij bevat alcohol niet alleen veel calorieën, waardoor je minder snel afvalt, maar zitten er nog meer nadelen aan. Na je dertigste nemen je insulineresistentie en bescherming tegen leververvetting af en je kans op diabetes wordt juist vergroot. Dus toch maar beter om dat drankje soms te laten staan.

5. Mindful eten

Vaak zijn we te druk om bewust stil te staan bij wat we allemaal eten. Toch is het wel belangrijk om mindful te zijn als het gaat om eten. Je raakt daardoor bewuster over wat en hoeveel je eet. Daardoor zal je minder snel te veel eten en heb je ook meer controle over wat je allemaal binnen krijgt.

6. Eet suikervrij

Suikervrij eten kunnen we iedereen aanraden, maar vooral als je ouder wordt, krijgt je lichaam nog meer moeite met het verwerken er van. Daarom is het het beste om te stoppen met het drinken van frisdrank, sapjes uit pakken en koffie met suiker. Als je suikers eet, zorg dan dat het natuurlijke suikers zijn en geen toegevoegde suikers.

Lees ook: Door deze 10 tips kan je afvallen zonder te sporten