Geld verdienen met een side business is in deze dure tijden niet eens zo'n slecht idee. Een extra zakcentje kunnen we allemaal wel gebruiken, toch? Jed (24) veranderde zijn side business langzaamaan in een fulltimejob. Hij doet zijn verhaal aan de redactie van FEM FEM.
Van hobby naar bedrijf
"Mijn business startte eigenlijk als een manier om mijn eigen passie te kunnen betalen", begint Jed zijn verhaal. Als hij een bepaald item wilde hebben, probeerde hij er altijd twee aan te schaffen en daarvan eentje te verkopen. Zo kon hij voor zichzelf besluiten dat het minder erg was om dat ene paar schoenen of die trui te kopen – een soort
girl math dus.
Lang kon Jed op deze manier zijn eigen uitgaven betalen, maar na een tijdje liep zijn side business steeds beter. "Mijn
eigen bedrijf begon te groeien. Het ging eigenlijk na een aantal jaar soepel over van een hobby naar een bedrijf", legt hij uit. Jed heeft altijd fulltime in de sieradenbusiness gewerkt. Daarnaast bouwde hij zelf aan zijn streetwear bedrijf.
Spannende stap naar eigen bedrijf
Hij spendeerde uren om de nieuwste items in handen te krijgen. Het is belangrijk om er als één van de eerste bij te zijn, want anders grijp je naast. Ne een tijdje begon zijn bedrijf zo te groeien dat het onmogelijk werd om het naast zijn fulltime baan te blijven doen.
Gelukkig begon hij er ook steeds beter aan te verdienen. Dat gaf hem uiteindelijk de kans om zijn baan bij het sieradenmerk op te zeggen. Wel vond hij het een spannende stap om enkel nog de streetwear te kopen en verkopen.
Toch bleek deze stap uiteindelijk de juiste te zijn. Jed heeft ontzettend veel kennis over de streetwear markt en weet daardoor altijd de juiste items eruit te pikken. Hij koopt deze vervolgens voor een mooie inkoopprijs in, maar kan de items met ontzettend veel winst verkopen. Soms wel honderden euro's, omdat streetwear-fans de items heel graag willen overnemen.
Authenticiteit in het bedrijf
Jed woont op dit moment nog thuis, en regelt de inkoop én verkoop van zijn eigen bedrijf allemaal thuis. Zo filmt hij bijvoorbeeld alle video's van de producten die hij binnenkrijgt en verkoopt gewoon vanuit zijn slaapkamer. Naar eigen zeggen is het daardoor wel lastiger om een goede
werk-privébalans te houden. Toch kunnen zijn kopers de authenticiteit wel waarderen.
"Ik probeer direct aan consumenten te verkopen, zodat ik een relatie kan opbouwen met mijn eigen klanten", vertelt Jed trots. Ieder product heeft een achtergrondverhaal, en deze deelt hij graag met zijn klanten. Dat is ook wat zijn klanten belangrijk vinden aan zijn bedrijf.
Begin van een mooie toekomst
De markt naar streetwear blijft groeien. Veel jonge mensen uiten zichzelf door de keuze voor kleding. Daarom denkt Jed dat hij voorlopig nog wel kan blijven groeien. Zelf is hij van mening dat hij zijn succes voornamelijk te danken heeft aan zijn passie voor de business. "Het meest belangrijke dat ik heb geleerd in het leven is dat je passie moet hebben voor het werk wat je doet", legt hij uit.
In de toekomst hoopt hij met dezelfde passie door te kunnen blijven gaan. Wel heeft hij nog een aantal doelen, waar hij naar streeft. Bijvoorbeeld een eigen studio, waarin hij zijn filmcontent professioneler kan maken. Maar één ding vindt hij belangrijk. "Stap voor stap en geen haast", laat hij weten.