Het is ó zo moeilijk om je goed aan de regels te houden wanneer je op dieet bent. Een heerlijke hamburger lijkt nu nog zo’n tien keer verleidelijker. Ten eerste: goed bezig, ten tweede: maak je niet al te gek. Er is namelijk een goede manier om te blijven dieten én toch te kunnen genieten op een “cheatday” zonder er téveel voor op te geven. Wij leggen het je uit.

fastfood slecht humeur FEM FEM

Cheatday

Voor de meeste mensen bestaan cheatdays uit lekker veel vet en suikers eten, precies wat ze de rest van de week niet eten. En dat hoeven natuurlijk niet per se allemaal avondmaaltijden te zijn. Als je liever uitgebreid uitpakt tijdens het ontbijt, lekker doen. Op deze dag mag je uitpakken, dus een extra hap hier of daar kan wel door de beugel. Ga je vooral niet schuldig voelen, zolang je de rest van de week gewoon gezond leeft is er niks aan de hand.

Tip 1: eet niet te snel

Gooi niet alles klakkeloos naar binnen, maar wacht even om de zoveel happen met verder eten. Zo geef je je lichaam de kans om sneller vol te raken, waardoor je uiteindelijk ook niet alles op eet. Zo heb je toch genoten van iets lekkers zonder hele grote porties naar achter te werken.

Overdrijf het niet

Cheatday houdt eigenlijk in dat je heel de dag zou mogen cheaten. Probeer deze cheatday om te slaan naar een cheatmeal. Het eten van een cheatmeal is natuurlijk al een hele opgave en je wilt hierin natuurlijk niet te veel overdrijven.

Luister naar je lichaam

Cliché, but true. Je moet weten dat als je heel de week op groentes en fruit leeft, je darmstelsel hier gewend aan is geraakt. Eet je dus een grote bak friet, met kroket én veel mayo dan kan het wel eens voorkomen dat je daarna hevige buikpijn krijgt. Simpelweg omdat je lichaam niet meer gewend is aan veel vettig eten. Probeer hier dus rustig aan mee te doen!