Het is normaal om je af en toe moe te voelen als je een kort nachtje hebt gehad. Maar er is een verschil tussen moe zijn en extreem vermoeid zijn – het soort vermoeidheid die dagen, weken of zelfs maanden aan kan houden. Als je iedere dat het idee hebt dat je energie tekort hebt dan kan je er goed aan doen om je dieet en lifestyle aan te passen. Het toevoegen van gezonde voedingsmiddelen die je energie een boost geven is een goede plek om te starten. Deze 5 dingen kun je het beste eten tegen vermoeidheid.

Wat moet je eten tegen vermoeidheid?

Niet alleen slaap, maar ook de dingen die je eet hebben een enorme invloed op je energielevels. En de dingen die je eet kunnen ook je slaap bevorderen of juist hinderen. De volgende voedingsmiddelen zullen zorgen voor een energie boost.

#1 Volkoren granen

Je lichaam heeft koolhydraten nodig als energie. Graanproducten die hoog in vezels en proteïne zijn zijn de beste optie. Ze houden de bloedsuikerspiegel op peil en zijn een bron van vitamine en mineralen. Er zijn veel opties als quinoa, boekweit, farro, bruine ruist en havermout.

eten tegen vermoeidheid

#2 Bonen en linzen

In bonen en linzen zitten veel vezels, vitamine B en ijzer. Daarnaast zitten ze vol met proteïne, wat ervoor zorgt dat je genoeg energie hebt gedurende de dag. En omdat deze proteïnebron van een plant komt krijg je ook stoffen als kalium en magnesium binnen.

#3 Groene bladgroenten en kruisbloemige groenten

Groene bladgroenten als spinazie en boerenkool en kruisbloemige groenten als broccoli en spruitjes zitten vol met vitaminen die zorgen voor energie en het immuunsysteem een boost geven. Wanneer je moe bent is de kans groter dat je ziek wordt. Daarom is het belangrijk om iedere dag groene groenten te eten. Je kunt ze tijdens het avondeten eten maar je kan ook spinazie of boerenkool door je smoothies doen.

eten tegen vermoeidheid

#4 Walnoten

Alle noten zijn goed voor je energie, maar walnoten in het speciaal zitten vol met omega-3 vetzuren. Deze dragen bij aan het goed functioneren van je brein. Maak bijvoorbeeld dit heerlijke pastarecept met walnoten, eet een handje walnoten los of strooi ze over je havermout of salade.

#5 Bessen

Iedere bessensoort zit vol met vitamine C en antioxidanten. Beide helpen tegen vermoeidheid! Bessen zitten ook vol met vezels en werken ontstekingsremmend. Je kunt kiezen voor blauwe bessen, frambozen, bramen en aarbeien.

eten tegen vermoeidheid

Lees ook: 9 dingen die je moet eten voor sterke nagels