influencers worden saai of ligt het aan ons

Zijn influencers saai geworden, of kijken we gewoon naar de verkeerde?

Fun & Living19 mrt , 17:00 doorFloor Velthuis
Influencers worden vaak gezien als de cool kids van het internet. Maar, we scrollen steeds vaker door onze feed om vervolgens voor de tiende keer een matcha-latte, dezelfde zonnebril en en een oversized leren jasje te zien. Er beginnen steeds meer ochtendroutines op dezelfde manier en ook steeds meer influencers hebben dezelfde hobby's. Is iedereen in influencerland saai geworden, of ligt het misschien… aan ons?

Copy-paste influencer-content

Deze hele discussie barstte los op TikTok, toen Martini Feeny een video plaatste waarin ze beweerde dat influencers in New York 'boring as f*ck' zijn. Haar video ging viraal en al snel kreeg ze bijval: influencers praten hetzelfde, kleden zich hetzelfde en bezoeken dezelfde hotspots. En alsof dat nog niet genoeg was, werd de kritiek al snel breder getrokken. Opeens leek iedereen op TikTok het erover eens: influencers zijn tegenwoordig gewoon… saai.
Het probleem met influencers is niet per se dat ze zichzelf herhalen - het is dat ze elkáár eindeloos kopiëren. Eén succesvolle video? Hoppa, binnen een week doen er tien anderen exact hetzelfde. Een gesponsorde post met een ultra-gezond ontbijt, een aesthetic koffiemomentje en een PR-unboxing? Boring! Roept het internet. Want dat trucje kennen we inmiddels wel.
De algoritmes spelen hier lekker op in, want wat al eerder werkte, wordt simpelweg beloond. En zo verandert je 'For You Page' in een eindeloze loop van levens die allemaal steeds meer op elkaar lijken.

Wie volgen we nu precies?

Vroeger volgden we mensen die een interessant beroep hadden, ergens heel goed in waren of een leuke hobby hadden en ons een inkijkje gaven in hun leven. Nu volgen we mensen wiens baan is om content te maken - en dát is waarschijnlijk waar het 'mis' gaat.
Hoe meer je leven draait om het creëren van content, hoe minder er overblijft om over te delen. Want als we realistisch zijn, dan heeft niemand een eindeloos boeiend leven. Zelfs niet met een designer zonnebril op en een enthousiaste voice-over eronder.

Misschien ligt het aan jou (ja, echt)

Als jouw feed bestaat uit een copy-paste van dezelfde influencers, dan is het misschien tijd om je eigen digitale dieet onder de loep te nemen. Instagram en TikTok serveren wat jij consumeert. Dus als je alleen maar standaard dagvlogs ziet, is dat waarschijnlijk omdat je daar ook naar blijft kijken.
Maar guess what? Er is zó veel meer out there. Van mensen die duiken in bizarre niche-onderwerpen tot creatievelingen die iets nieuws proberen - je moet alleen de moeite nemen om ze te vinden.

Hoe nu verder?

De oplossing? Stop met eindeloos scrollen door dezelfde voorspelbare content en ga actief op zoek naar iets dat je écht inspireert. Ontdek nieuwe creators, verdwaal in onbekende hoeken van het internet en laat je verrassen.
En speaking to the influencers: misschien wordt het tijd om minder gefixeerd te zijn op 'wat werkt' en meer te doen wat oprecht leuk is. Stap uit je comfortzone en probeer iets nieuws. It’s time to shake things up!