We kunnen nog weleens trots zijn op wat we hebben gemaakt. Hoe moeilijker het was, hoe trotser we uiteindelijk op onszelf zijn. De voldoening van je eigen werk is dus direct te linken aan de moeite die je erin hebt gestoken.

ikea effect - FEMFEM

Bekende situatie

Ik weet nog goed dat ik ging verhuizen naar Rotterdam. Ik had allerlei nieuwe dingetjes en spulletjes gekocht bij IKEA die ik ook zelf in elkaar moest zetten (met een beetje hulp). Ik heb denk ik een uur lang geprobeerd om een nachtkastje in elkaar te zetten. Schroefjes die veel op elkaar lijken, onderdelen die niet lijken te passen, en er bij een van de laatste stappen achter komen dat je bij stap vier iets vergeten bent, waardoor je weer helemaal opnieuw kunt beginnen. Maar na een tijd lang zwoegen stond hij er eindelijk. Voldaan en trots zette ik hem naast mijn bed. Wat een geweldig ding is het ook, dacht ik nog bij mezelf.

Dit heet het IKEA-effect. Het is vernoemd naar de (bij iedereen bekende) meubelketen IKEA waar jij je gekochte producten vaak nog zelf in elkaar moet zetten. Het zelf in elkaar moeten zetten van allerlei ingewikkelde boekenkasten blijkt een belangrijke pijler van het succes van IKEA.

Het IKEA-effect in je voordeel

Het is wat dat betreft een goed idee om je nieuwe meubels voortaan zoveel mogelijk zelf in elkaar te zetten. Zelfs wanneer dat niet helemaal lukt (scheve kasten enzo) zorgt je eigen inzet ervoor dat je er psychologisch toch meer waarde aan toe zal schrijven. Ik heb ooit zelf 2 houten boordjes opgehangen aan mijn muur. Het hing schots en scheef, maar trots was ik zeker. Als we die lijn doortrekken is het bovendien een goed idee om je eigen vloer te leggen, de wanden zelf te schilderen en bijvoorbeeld kleine planten te kopen die je zelf verzorgt en laat groeien.

Feestje geven?

En wil je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je een geslaagd feestje kunt organiseren? Vraag een paar vrienden om te helpen opbouwen of om wat dingen klaar te zetten. Vraag een paar anderen hapjes te maken of voor een deel van de aankleding te zorgen. Het resultaat? Zij zetten zich in en dragen bij aan het feestje, waardoor ze dit als een ‘deel van hen’ gaan zien. Je gasten zullen automatisch en onbewust enthousiaster zijn over je feestje, dankzij het IKEA-effect!