schermafbeelding 2021 09 28 om 145941

8 dingen die je moet eten voor lang en gezond haar

Looks19 jun , 9:04 doorRomy Nouwen
We steken nogal wat tijd in ons haar om die lokken lang en gezond te houden. Regelmatig naar de kapper, speciale producten en haarmaskers én andere manieren van verzorging. Toch wordt vaak vergeten dat je dieet ook zeker invloed heeft op de gezondheid van je haar. Er zijn namelijk een aantal dingen die je wel en niet moet eten voor gezond haar.

Dingen die je wél moet eten voor gezond haar

Er zijn een aantal voedingsmiddelen die super gezond zijn voor je haar. Het kan dan ook zeker helpen om meer van die voeding aan jouw dieet toe te voegen. Het eten van de juiste voedingsmiddelen kan bijvoorbeeld haaruitval en dof haar verminderen. De volgende dingen moet je wel eten voor gezond haar:

1. Rood vlees

Rood vlees (bijvoorbeeld een steak) bevat veel proteïne en ijzer. Dit is goed voor de aanmaak van keratine, wat voor gezond en sterk haar zorgt. Mensen die een ijzertekort hebben kunnen dan ook snel last hebben van haaruitval. Let wel op, eet rood vlees met mate. Wanneer je hier te veel van binnenkrijgt kan die slecht voor je gezondheid zijn.

2. Avocado

De gezonde vetten in avocado hebben veel positieve gevolgen voor je haar. Zo zorgt het ervoor dat je minder haar verliest én dat er meer haarcellen aangemaakt worden. Meer haargroei dus ook nog eens! Daarnaast bevat avocado een hoop vitamine E, wat er weer voor zorgt dat je haar sterk blijft.

3. Yoghurt

Je denkt misschien dat je je hoofdhuid en haar moet ondersteunen om die gezonde coupe te behouden, maar niets is minder waar. Je kunt namelijk ook maar beter je darmen gezond houden! Je darmen bevatten veel probiotica (goede bacteriën) die in eersts instantie ervoor zorgen dat je spijsvertering- en immuunsysteem gezond blijven. Toch hebben ze meer voordelen. Zo voorkomen ze namelijk ook ontstekingen in de bovenste laag van je hoofdhuid, wat zorgt voor sterkere haarzakjes. In yoghurt zitten extra probiotica die dit proces nog eens extra ondersteunen.

4. Eieren

In eieren zit veel proteïne, wat je haar goed kan gebruiken om gezond te blijven. Daarnaast zit er in eieren veel van de mineralen zink en selenium. Deze zijn essentieel voor sterk haar! Het maakt overigens niet uit in welke vorm je de eieren eten. Scrambled erg, gebakken óf gekookt en pesto-ei ! Allemaal prima eten voor gezond haar.

5. Braziliaanse noten (paranoten)

Deze noten zijn gezond voor je haar zolang je er niet te veel eet. Eigenlijk heb je ongeveer vier noten per dag nodig om je haar gezond te houden. Deze noten bevatten een grote hoeveelheid van selenium. Zoals we net al zeiden is dit mineraal essentieel voor sterk haar, maar daar geldt wel: niet te veel! Als je te veel selenium binnen krijgt, heeft het namelijk het tegenovergestelde effect. Hou het dus bijvierper dag!

6. Bonen

Bonen hebben eigenlijk eindeloze voordelen voor je gezondheid, waardoor het eigenlijk altijd aan te raden is om hier lekker veel van te eten. Bonen bevatten veel aminozuren. Je lichaam gebruikt deze om nieuw weefsel aan te maken en beschadigde weefsels te herstellen. Dit geldt dus ook voor de weefsels van je haren! Verder bevatten bonen veel omega-3 vetzuren, welke je hoofdhuid gezond houden.

7. Fruit

Je lichaam kan de vitamine C uit fruit heel goed gebruiken om ijzer beter te absorberen. IJzer zorgt er vervolgens weer voor dat je haar ondersteund wordt. Dit kan er op lange termijn voor zorgen dat je lokken langer en sterker worden! Fruitsoorten met veel vitamine C zijn bijvoorbeeld aardbeien, kiwi's of of mango's . Ook zit er in veel groenten veel vitamine C!

8. Bladgroenten

Zoals we net al zeiden is ijzer ontzettend belangrijk. Bij te weinig inname van ijzer kun je last krijgen van bloedarmoede of een ijzertekort. Vooral vrouwen hebben vaker last van een ijzertekort, omdat we helaas een keer in de maand flink wat bloed (en dus ijzer) verliezen. Bij een ijzertekort valt je haar uit en dat is dus precies wat we willen voorkomen! Zorg er dus voor dat je veel bladgroenten als spinazie eet om je ijzergehalte op peil te houden. Zo zorg je door middel van groente eten voor gezond haar!

Dingen die je beter niet kunt eten voor gezond haar

Helaas zijn er ook producten die je beter niet kunt eten om je haar zo gezond mogelijk te houden. Sommige voedingsmiddelen hebben een slechte invloed op haargroei of de sterkte van je haar én veroorzaken haaruitval . De volgende producten kun je voortaan beter laten staan als je je haar gezond wil houden:

1. Suiker

Voor alle zoetekauwen onder ons hebben we slecht nieuws. Helaas is suiker in verband gebracht met haaruitval. Hoe dit precies komt, weten ze nog niet helemaal. Waarschijnlijk heeft dit te maken met je hormonen die beïnvloedt worden door suiker. Hormonen hebben weer invloed op je haar. Alles staat met elkaar in verband! Laat dus wat vaker die chocola, koekjes en ijs staan en ga voor de gezonde suikers in fruit!

2. Soja

Een beetje soja kan geen kwaad, maar te veel kan schadelijk worden . Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat soja de aanmaak van hormonen door je schildklier negatief kan beïnvloeden. Het zal niet meteen tot haaruitval en slap haar leiden, maar een beetje oppassen kan geen kwaad!

3. Vis met hoog gehalte van kwik

Vis kan heel gezond zijn, maar sommige kun je toch beter laten staan. De hoeveelheid kwik in een vis kan namelijk zelfs giftig zijn voor de mens en ook voor haaruitval zorgen. Dat betekent dat je bepaalde soorten vis als makreel of tonijn beter niet te vaak kunt eten. Ook kun je beter de all you can eat sushi tent voorbij lopen, want in sushi met vis kan ook een heel hoog gehalte kwik zitten. Balen!

4. Transvetten

Deze vetten die zich bijvoorbeeld bevinden in gefrituurd eten, bakvet of popcorn kun je beter vermijden. Het veel nuttigen van transvetten wordt namelijk in verband gebracht met kaalheid bij zowel vrouwen als mannen. Verder zijn ze ook gewoon heel ongezond dus het is misschien verstandig om dit te verbannen uit je leven ;).

5. Zetmeel

Dit zal op het eerste gezicht misschien vooral vraagtekens oproepen, maar eigenlijk is het erg logisch. Zetmeel laat je bloedsuikerspiegel snel stijgen. Dit is in principe niet schadelijk, maar je lichaam kan op termijn insuline resistent worden. Hierdoor wordt suiker minder goed afgebroken door je lichaam. Hoe hoger het suikergehalte in je lichaam, hoe minder zuurstof er naar je hersenen wordt gepompt. Dat heeft je haar ook nodig! Hierdoor wordt je haar dus zwakker en kan het gaan uitvallen.

6. Alcohol

Alcohol heeft een slechte invloed op je haar. Het verbaast ons niet meer dat alcohol ook in dit rijtje verschijnt. Het is nou eenmaal niet gezond! Toch is er goed nieuws. Een drankje op zijn tijd kan zeker geen kwaad voor je haar. Je kunt dus best af en toe en wijntje drinken bij het eten of op het terras. Het wordt pas een probleem als je constant veel alcohol nuttigt. Dan kan het namelijk haaruitval als gevolg hebben.

7. Gluten

Voor de vrouwen met coeliakie onder ons, is dit een hele belangrijke! Het is namelijk een mogelijkheid dat je er andere auto-immuunziektes bij kunt krijgen die de haarzakjes aanvallen. Verder kan het niet goed behandelen van coeliakie ook leiden tot ondervoeding, wat weer kan zorgen voor haaruitval. Zorg er dus voor dat je je goed laat informeren door de huisarts!