“Nu is ze mooi", zegt mijn zevenjarige dochter terwijl ze een digitaal poppetje schoonmaakt op mijn mans telefoon. De game begint met een vieze, puisterige cartoon die met een paar tikken verandert in een glitterende glam queen met tiara. En ja hoor, ik tel in stilte weer een punt op mijn lijst van feministische moederschapsfails.
Werken in de mode-industrie
De 38-jarige Victoria werkt al twintig jaar in de
mode-industrie en zou niets liever willen. Dagelijks is ze bezig met trends, de nieuwste kledingitems en alles wat daarmee te maken heeft. Hoewel ze geniet van haar geweldige werk – ze mag de meest vette dingen doen – loopt ze, nu haar dochter ouder wordt, wel tegen problemen aan. Ze probeert haar dochter op te voeden in een wereld, waarin schoonheid inmiddels centraal staat. En als we haar mogen geloven is dat een behoorlijke opgave.
De negatieve kanten van de mode-industrie
Enerzijds vindt Victoria dat je moet dragen wat je wil.
Mode is eigenlijk dé manier om jezelf te laten zien. Eigenlijk de perfecte manier van zelfexpressie. Anderzijds vindt ze het ook lastig. Ze werkt in een industrie, die eigenlijk constant bezig is met het bedenken van nieuwe trends. Alles om de consument aan het shoppen te houden. En dat terwijl we eigenlijk allemaal weten dat overconsumptie de wereld compleet kapot maakt.
Fascinatie voor de modewereld
Voor Victoria's dochter, Melanie, is haar carrière een groot walhalla. Ze vindt het fascinerend en begon al op vroege leeftijd de liefde voor mode en
kleding over te nemen. Zo vindt ze het heerlijk om nieuwe kleding te kopen met Victoria samen, loopt ze thuis zelf graag modeshows en wil ze het liefst altijd mee als Victoria voor haar werk weer eens naar een modeshow moet. Daarnaast is ze fan van allerlei influencers en kopieert ze constant de stijlen van al haar idolen.
Keiharde 'perfecte' wereld en klimaatproblemen
Hoewel Victoria blij is voor Melanie dat ze zó gefascineerd is en daar haar vreugde uithaalt, merkt ze ook nu al dat ze het lastig vindt. Ze wil haar dochter meegeven dat ze mag dragen waar ze zichzelf goed in voelt. Toch wil ze haar dochter ook bijbrengen dat het voor de wereld soms beter is om niet met iedere trend mee te gaan. De impact op het klimaat én op de natuur is heel groot – en ook dat is een belangrijke les die ze haar dochter wil meegeven.
Maar dat is niet alles. Ze wil haar dochter ook laten zien dat het '
perfecte plaatje' – dat we vaak zien in de modewereld – ook niet de enige optie is. We zijn allemaal verschillend, en er is geen goed of fout. Voornamelijk in de modewereld zien we soms echt alleen nog maar het zogenaamd 'perfecte lichaam' voorbij komen; wespentaille, maatje 34 én hele lange dunne benen. Ook daar wordt haar dochter nu al regelmatig mee geconfronteerd.
Zorgen over de opvoeding
Victoria maakt zich zorgen. De wereld is zo ingericht dat jonge meiden al op vroege leeftijd te maken krijgen met veel onzekerheden. Ook sociale media als Instagram en TikTok helpen daar niet aan mee. En het lijkt wel alsof je haast niet kunt opboksen tegen de onzekerheden die maar blijven komen.
Victoria heeft het nu over een compleet nieuwe boeg gegooid in haar opvoeding. Ze probeert het compleet anders te doen. Eerder complimenteerde ze haar dochter dat ze heel knap is en dat ze er goed uitziet in haar outfitje. Maar wat leert ze daaruit? Dat uiterlijk belangrijk is en dat mooi zijn loont? Daarom gaat Victoria nu een stapje verder. Ze zegt er ook bij dat iedereen mooi is op zijn of haar eigen manier. En ze laat haar zien dat mode uiteindelijk ook een manier van spelen is. Je mag opvallen en experimenteren én je hoeft er niet uit te zien als een TikTok-influencer om erbij te horen of cool te zijn.