schermafbeelding 2018 11 19 om 140015

Millennials: een narcistische generatie?

Love & Life19 nov 2018, 17:09 doorKathy
We leven in een nieuw tijdperk - die van de millennials. Met onze eindeloze stroom selfies, non-stop smartphonegebruik en social mediaverslaving maken millennials een nogal egoïstische indruk. Het is de grootste generatie ooit én we gaan op den duur natuurlijk het stokje overnemen van de generaties voor ons. Er wordt gedacht dat dat nog wel eens voor problemen kan gaan zorgen, omdat we een stuk egocentrischer en luier zijn. Maar is dat wel echt zo?
schermafbeelding 2018 11 19 om 140015 1200x682
@shttefan

Narcistische generatie

Er zijn allerlei feiten die erop duiden dat millennials een egocentrische, luie generatie zijn. Volgens TIME wordt een narcistische persoonlijkheidsstoornis al drie keer zo vaak gediagnosticeerd bij mensen in hun twintiger jaren dan bij de generatie die nu 65 jaar of ouder is, bewees de National Institutes of Health. Heavy hé?!
Millennials, geboren tussen 1980 en 1994, zijn de meest narcistische generatie ooit, blijkt uit een gehouden studie . Klinisch psycholoog Joshua Grubbs deed onderzoek naar het onderwerp aan de Case Western Reserve University. Hij vroeg 750 millennials en volwassenen van 60 jaar en ouder om verschillende generaties te beoordelen op hun narcisme. De oudere groep gaf millennials een 65,3 op een schaal van 1 tot 100 en zichzelf een 26,5. Millennials gaven zichzelf een 61,4 en de oudere generatie een 38.

Zelfontplooiing

De industriële revolutie maakte individuen veel machtiger. We konden opeens met gemak naar een stad verhuizen, een eigen bedrijf beginnen en organisaties starten. Dit zorgde er bovendien voor dat individuen technologie in handen kregen om concurrentie aan te gaan met grote organisaties: hackers vs. bedrijven, bloggers vs. kranten, YouTube vs. studios en ga zo maar door. Millennials hebben hierdoor gewoonweg alles voorhanden om in hun uppie de wereld te ontdekken.

Bewijsdrang

En dan is onze generatie als geen ander opgegroeid met de mogelijkheid zich te vergelijken met anderen. Millennials groeiden op met reality-TV shows (waarvan de meesten een soort documentaires waren over mensen die heel veel invloed hebben) en daarbij komt bovendien de bewijsdrang door social media. Als iedereen vertelt over vakanties, feestjes en promoties, ga je hier ook snel in mee en dat wil deze generatie maar al te graag: gezien worden als de beste.
Daarnaast zijn millennials gewend aan goedkeuring, dus dat zoeken ze. Ze haten celebrities niet, ze doen met ze mee en meten zich eraan. Nieuwe ervaringen zijn belangrijker dan niks te vertellen hebben en deze generatie heeft enorme last van FOMO. Ze krijgen de schuld van de technologie die ze nu eenmaal tot hun beschikking hebben, maar om Generatie Y af te schepen als narcistische nietsnutten gaat wat ver. Millennials plukken de vruchten van de evolutie. That’s all .