1. Verminder je calorie inname met 500 calorieën per dag

Afvallen betekent simpelweg minder calorieën innemen dan dat je verbrandt per dag. Deze rekensom is simpel, maar vaak onderschatten we de hoeveelheid die we innemen. Houd een week lang een dagboek bij van wat je eet, maak vervolgens het rekensommetje en verminder de calorie inname per dag.

2. Voeg een HIIT dag toe aan je sportschema

Als je vetverlies stagneert, dan is het toevoegen van een training met een hoge intensiteit en intervallen vaak de oplossing. Stel een circuit samen waarbij het hele lichaam getraind wordt met oefeningen zoals; squats, roeien, push-ups en burpees. 30 seconden oefening, 20 seconden rust. Doe bijvoorbeeld eens deze HIIT work-out.

3. Neem meer eiwitten tot je

Eiwitten zijn essentieel voor vet verbranden. Ten eerste zorgt het voor het spierbehoud tijdens een calorietekort, ten tweede houdt het je verzadigd zodat je minder snel zult snoepen. Ten derde verhoogt het je calorieverbranding gedurende de dag. Dit omdat je eiwitten meer energie kost in vergelijking met koolhydraten of vet. Eet minstens twee gram eiwitten per kilo van het lichaamsgewicht. Haal deze uit bronnen als noten, eieren, mager vlees, yoghurt en kwaliteit shakes.

4. Eet gezonde vetten

Om meer vet te verliezen moet je meer vet eten. Dit lijkt contra-intuïtief. Toch maken gezonde vetten zoals dierlijke vetten, kokosolie, noten en avocado’s je slanker en gespierder. Zorg dat minstens 30% van je calorieën bestaan uit deze gezonde vetten.

afvallen-vet-verbranden-femfem

5. Zorg voor de inname van voldoende visolie

De omega-3  uit visolie zal je lichaam een kickstart geven om vet te verliezen. Het innemen van visolie tijdens een training zorgt voor meer vetverbranding. Verhoog je visolie-inname naar 4 gram per dag voor het beste effect.

6. Drink voldoende water

Uitdroging kan zorgen voor slechte prestaties in de sportschool. Het is belangrijk dat je water voor, tijdens en na de training drinkt. Voldoende water drinken zal ook zorgen voor een betere stofwisseling.

7. Eet enkel op trainingsdagen koolhydraatrijk

Koolhydraten zijn pure brandstoffen die zeer effectief zijn tijdens een training. Zorg dat je voor een training voldoende koolhydraten eet zodat je het beste kunt presteren.

8. Slaap minstens 7 uur per nacht

Als je hard traint in de sportschool, erg gezond eet en nog steeds geen vooruitgang boekt, dan is te weinig slaap de boosdoener. Uit onderzoek van de Universiteit van Chicago blijkt dat slaaptekort de vetverbranding vertraagt. Ook krijgen de spieren en de productie van hormonen geen rust voor herstel.