“Ik doe het morgen wel.” Dat is iets wat iedereen met uitstelgedrag al heel vaak gezegd heeft. Sommige dingen stellen we uit omdat we er geen zin in hebben, we er tegenop kijken of omdat het een lastige taak is. Maar hoe zorg je ervoor dat je stopt met uitstellen? We noemen dit een ode maar eigenlijk hebben we gewoon de beste manieren verzameld om te stoppen met altijd alles uit te stellen. You’re welcome. 

uitstelgedrag FEM FEM

1. Stel een reminder in

Stel jij ook altijd kleine dingen zoals die ene persoon bellen, of een afspraak maken bij de tandarts, altijd uit? De beste manier om te voorkomen dat je dit uit gaat stellen is ten eerste door het gewoon gelijk te doen. Maar voor het geval dat dit niet kan is het verstandig om jezelf er op zo veel mogelijk manieren aan te herinneren. Zet bijvoorbeeld een reminder in je telefoon, schrijf het in je agenda, plak een post-it op de koelkast. Dwing jezelf om geconfronteerd te worden met deze taak zodat je er echt niet om heen kan.

2. Wees realistisch

Als je bezig bent met je to-do lijst, wees dan realistisch over hoeveel je daadwerkelijk kan doen in een dag. Wees positief over jezelf en je eigen kracht om dingen af te krijgen. Wanneer je jezelf te veel taken geeft ben je aan het einde van de dag teleurgesteld in jezelf en veroorzaak je nog meer uitstelgedrag. Zo kom je uiteindelijk in een vicieuze cirkel terecht en dat is natuurlijk alles behalve gewenst.

3. Creëer een prettige werkomgeving

De beste manier om ervoor te zorgen dat je dingen af krijgt is door te voorkomen dat je snel afgeleid wordt. Werk op een plek die functioneel is en waar weinig dingen aanwezig zijn die jou af kunnen leiden. Leg als het kan je telefoon ook weg, of zet hem desnoods op stil met het scherm uit jouw zicht.

4. Werk samen

Laat je motiveren door anderen. Neem een voorbeeld aan iemand anders die goed is in werk niet uitstellen. Ga naast ze zitten of vraag of ze je misschien kunnen helpen. Daarnaast is samenwerken met iemand veel gezelliger en leuker dan alleen werken, wat ook weer motiverend werkt.

5. Verdeel je taken in kleinere taakjes

Wanneer je een grote deadline waar je tegenop kijkt kan het helpen om de taak te verdelen in kleinere taken. Verspreid het werk wat je moet doen over meerdere dagen of weken zodat de hoeveelheid werk die je moet doen een stuk minder overweldigend aanvoelt. Wees realistisch hierin zodat je niet achter gaat lopen op je eigen planning. Als je bijvoorbeeld een tekst moet schrijven, schrijf dan één of twee hoofdstukken op een dag. Verdeel de hoofdstukken over de dagen die je nog hebt tot aan de deadline, zo creëer je veel meer rust in je hoofd.

6. Beloon jezelf

Door jezelf te belonen wanneer je een taak hebt voltooid geef je jezelf iets om naartoe te werken. Door uit te kijken naar de beloning ben je eigenlijk jezelf aan het motiveren om door te blijven werken. Beloon jezelf bijvoorbeeld met een snack, een aflevering van je favoriete serie of een wandeling.

7. Download een planner/to-do list app

Er zijn verschillende apps die je kunnen helpen met plannen. Dit maakt het makkelijker om taken voor later in te plannen, waardoor je die niet kunt vergeten en vervolgens uit kunt stellen. De gratis app Todoist is een ontzettend handig hulpmiddel om taken netjes op een rijtje te zetten voor jezelf. Ook kan je taken vooruit plannen en aangeven welke activiteiten een hogere prioriteit hebben. Aan het einde van de dag alles af kunnen vinken in de app biedt ook enorm veel voldoening.