Wanneer we door een heftige break-up gaan komen er vaak veel negatieve gedachtes naar boven. Negatieve gedachtes hebben een veel grotere impact op ons dan we doorhebben en belemmeren het proces om over je ex heen te komen. Je negatieve gedachtes omtoveren tot positieve kan moeilijk zijn maar is het 100% waard als jij je weer helemaal de oude voelt. Dat hoef je niet alleen te doen, hou de mensen waar je om geeft dichtbij je in deze zware tijd.

ex vreemdgegaan FEM FEM

Toen ik doorhad wat voor effect negatieve gedachtes op je dag en zelfs je leven kunnen hebben vond ik het tijd voor verandering.

“Het is oké.”

Deze zin lijkt onbelangrijk maar is zó krachtig! Vaak kraken we onszelf onbewust af en geven we onszelf dus het gevoel dat het niet oké is om je zo te voelen na het beëindigen van een relatie met een ex die is vreemdgegaan. Tegen jezelf zeggen dat het oké is om je zo te voelen neemt je de kracht van al die negatieve gevoelens die zeggen dat jij je op een bepaalde manier zou moeten voelen.

“Deze relatie beëindigen was de juiste keuze.”

Je relatie eindigen was jouw eigen keuze, een keuze die niemand voor je kon maken. Hoewel elk stel anders met overspel omgaat is het soms het beste om de relatie los te laten. Het is ontzettend moeilijk en in sommige situaties zelfs onmogelijk om je ooit nog veilig en geliefd te voelen bij je partner.

“Ik hou en geef om mezelf.”

Een krachtige zin die op lange termijn zeker zijn vruchten afwerkt. Na een tijd waar je het gevoel hebt gehad dat je partner misschien niet zoveel van je hield als je dacht is het belangrijk om jezelf ten alle tijden te laten weten dat je wel van jezelf houdt.

“Ik ben het waard om van te houden.”

Tijdens je break-up kan het soms dat je het gevoel krijgt dat je niks waard bent. Vooral als je partner is vreemdgegaan tijdens of na de relatie is het belangrijk om te onthouden dat jij het nog steeds waard bent. Je hebt liefde verloren, maar je bent het nog steeds waard om van te houden.

“Rouwen neemt tijd.”

Net zoals je rouwt om een overleden familielid of vriend is het rouwen om een relatie een normale zaak. Je rouwt om de gevoelens en de “what if’s”. Tijdens het verwerken van gebroken relaties ga je door verschillende ‘fases’. Ontkenning, boosheid en depressie kunnen je leven aardig zuur maken tijdens je break-up. Ook lichamelijk verandert er een hoop. Toen het nog aan was maakte je hersenen onder andere adrenaline, dopamine en oxytocine aan. Deze hormonen en neurotransmitters maken je blij en geven je energie. Deze stofjes zijn aardig verslavend en als jij je liefje niet meer ziet vertoon je ook nog eens afkickverschijnselen. Natuurlijk kan je deze stofjes ook vervangen, zodat de overgang wat minder heftig is. Sport vaak, luister naar je favoriete liedje en doe iets creatief. Zo krijg jij die stofjes nog steeds binnen.

“Ik verdien een eerlijke relatie.”

Voor sommige vanzelfsprekend, als je een break-up verwerkt misschien wat minder. Werd het feit dat je partner vreemd is gegaan voor een lange tijd verborgen voor je? Dan is het save to say dat je ex niet bezig was met een eerlijke relatie. Het is makkelijk om als partner die is vreemdgegaan te zeggen dat je het deed omdat jij je niet geliefd voelde of niet gehoord. Hoewel dit misschien waar is blijf het feit dat je ex willens en wetens niet tegen je heeft gezegd dat je hij of zij is vreemdgegaan.

“Elke dag is een nieuwe dag.”

Het verwerken van een break-up gebeurt in fases. Elke dag voelt dus anders en onvoorspelbaar. Het kan zelfs zo zijn dat jij je ex van de een op andere dag wilt vergeven. Niet omdat je nog bij elkaar wilt zijn maar omdat je klaar bent met de negatieve gevoelens rondom de situatie. Wanneer je iemand vergeeft doe je dat voor jezelf, niet voor je ex. Het is mogelijk om je boosheid en verdriet los te laten zonder in het leven van je ex te zijn.

Als single hoor je vaak dating advies en soms heb je hier helemaal niks aan. Deze adviezen willen wij in 2020 niet meer horen!