Een presentatie geven, de kans is groot dat jij met zenuwen en knikkende knieën zit af te wachten totdat je aan de beurt bent. Dit is helemaal niet gek, heel veel mensen delen deze angst. Gelukkig is een goede voorbereiding het halve werk. Wij geven je namelijk dé tip om de perfecte presentatie te geven!

@legallyblonde

Angst voor spreken in het openbaar

Spreken in het openbaar is een van de meest voorkomende angsten en dat is niet zonder reden. Wanneer we voor een groep mensen staan neemt ons overlevingsinstinct het van ons over, waardoor we ons onzeker, gestrest en onder druk gezet kunnen voelen. Toch zijn er mensen die een speech of presentatie geven, zonder enige zenuwen. Dit komt door goede training én een goede voorbereiding. De belangrijkste vraag is daarom ook: hoe begin je een presentatie?

Een band creëren met je publiek

De eerste paar seconden van je presentatie, bepalen het hele verdere verloop. Zijn mensen geïnteresseerd? Hoe voel jij je? En wat ga je je publiek vertellen? In de eerste paar seconden van je presentatie wil je eigenlijk al meteen iets hebben om met je publiek te kunnen connecten. Door een band te creëren met je publiek voel je je meer verbonden en wordt je minder zenuwachtig. Ook zal je publiek sneller naar je luisteren en geïnteresseerd zijn. Dit komt omdat je een band hebt gecreëerd op persoonlijk level: mensen luisteren naar de mensen die zij vertrouwen en met wie ze een bepaalde relatie hebben.

Dit is dé tip die je moet toepassen

Oké, je wil er dus voor zorgen dat je een band creëert met je publiek. Maar hoe doe je dat? Veel mensen zeggen dat een casual grapje maken een goede techniek is, toch kan hier best wel een risico aan zitten. Een grapje kan namelijk heel goed of juist heel slecht uitpakken. Daarom kun je je presentatie beter op een andere manier beginnen: namelijk met een verhaal. Mensen zijn namelijk geprogrammeerd om verhalen te vertellen, onthouden en door te geven. Het vertellen van een verhaal werkt om de volgende redenen:

Verhalen maken emoties los

Mensen zijn een stuk emotioneler dan rationeler. Ze maken dus veel meer beslissingen die zijn gebaseerd op emoties. Verhalen zorgen ervoor dat die emoties loskomen en dat mensen tot actie overgaan of zich laten inspireren.

Een verhaal zorgt ervoor dat de luisteraar zich met jou kan identificeren

Iedereen interpreteert de dingen die zij horen anders. Zeker als je geen feiten vertelt, maar het over gevoelens hebt. Iedereen kan zich door een verhaal dat wordt verteld op een andere manier met jou identificeren en dat is wat je wil bereiken.

@thewolfofwallstreet

Verhalen zorgen dat er relationele hormonen vrijkomen

Doordat een ander zich met jou kan identificeren door je verhaal komen er bepaalde hormonen vrij die zorgen voor connectie. Ze gaan sneller luisteren naar iemand met wie ze een connectie hebben en laten zich hier sneller door beïnvloeden. Uiteindelijk onthouden we hoe iets ons heeft laten voelen, niet de details.

Verhalen houden de aandacht vast

Verhalen houden de aandacht van je publiek vast, niet alleen omdat je nou iets heel geweldig leuks of grappigs aan het vertellen bent, al hebt dat wel. Maar ook omdat onze hersenen op zoek zijn naar volledige cyclussen, we kunnen er niet tegen als een verhaal niet is afgerond. Mensen blijven dus naar je luisteren, tot het verhaal afgelopen is.

Verhalen leggen de basis voor discussie

Verhalen leggen connecties, deze connecties zorgen voor emoties. We vertellen doorgaans alleen verhalen aan mensen die we vertrouwen. Door een verhaal te vertellen zeg je: wij zijn vrienden, ik vertrouw je en jij kan mij vertrouwen. Mensen voelen zich hierdoor veiliger om ook hun eigen verhalen te vertellen en met elkaar in discussie te gaan.

Lees ook: Dit doen succesvolle mensen in de laatste paar minuten van hun werkdag