Als jij een druk leven hebt is je verslapen wel het laatste wat jij nodig hebt. Die extra tien minuutjes in bed klinken misschien wel heel lekker, maar is die extra slaap het risico om te laat te komen waard? Als jij het verslapen zat bent en hier graag iets aan wil doen zit je hier op het juiste adres. Wij hebben dé vijf beste manieren gevonden om jou makkelijker uit bed te krijgen in de ochtend. Hiermee verslaap jij je nooit meer.

verslapen FEM FEM

1. Doe je wekker weg

Deze tip klinkt misschien gestoord; je wekker wegdoen is toch juist niet slim? Toch werkt het, maar alleen op de lange termijn. Het wegdoen van je wekker geeft je lichaam namelijk de mogelijkheid om een natuurlijk slaapritme op te bouwen. Wees consistent met wanneer je naar bed gaat en wanneer je opstaat zodat jouw lichaam eraan kan wennen. Je kan het jezelf makkelijker maken door bijvoorbeeld de gordijnen niet dicht te doen, zodat je wakker wordt van het licht van buiten. Na een tijdje zal je dus een ritme hebben waardoor het ongekend makkelijk is om wakker te worden s’ochtends. Dan ben je s’ochtends ook een stuk beter te genieten!

2. Koop een old school wekker

Kan jij echt niet zonder wekker? Koop dan een ouderwetse wekker. Je telefoon is namelijk een enorme afleiding als je in slaap probeert te komen. Bij voorkeur schaf je een wekker aan die je niet de mogelijkheid geeft om te snoozen. Het geluid van een traditionele wekker is vaak luid en irritant, hierdoor wordt je misschien niet lekker wakker, maar je bent in ieder geval wakker. En een alternatieve wekker die jou je bed uit dwingt is ook zeker geen slecht idee.

3. Hou rekening met jouw REM slaap

Als je slaapt, slaap je in verschillende stadia. Een daarvan is de REM slaap. Tijdens de REM slaap je lichter dan tijdens de rest van jouw slaapcyclus. Een REM fase duurt gemiddeld 90 tot 120 minuten en maakt 20% tot 25% van jouw slaap uit. Wakker worden in dit stadium zorgt voor dat je minder chagrijnig en moe wakker wordt dan wanneer je tijdens je diepe slaap wakker wordt. En als je wakker wordt terwijl je al licht sliep zal je minder snel de neiging hebben om op de snooze knop te drukken. Apps zoals Pillow kunnen jou helpen om te ontdekken wanneer jouw REM stadium plaatsvind zodat jij jouw slaapritme hier op in kunt stellen.

4. Wees consistent met de tijd waarop je opstaat

Zoals we net al zeiden, een consistent slaapritme is ontzettend belangrijk als je wil voorkomen dat je je verslaapt. Consistent zijn is de enige manier om jouw lichaam gewend te laten raken aan jouw gewenste slaapritme. De Iphone heeft een hele prettige bedtijd functie die jouw kan helpen met een slaapritme opbouwen. Ook bestaan er meerdere apps die jou hierbij kunnen helpen. Maar het is vooral belangrijk dat je jezelf disciplineert hierin. Probeer bijvoorbeeld je telefoon een uurtje voordat je wil gaan slapen weg te leggen en probeer je lichaam en geest klaar te maken om te gaan slapen.

5. Download een app die jou uit bed helpt

Toch maar je telefoon als wekker gebruiken? Dan zijn er verschillende manieren om jou te helpen om uit bed te komen. Ten eerste kan je jouw telefoon aan de andere kant van de kamer leggen als je gaat slapen zodat je s’ochtends echt je bed uit moet om hem uit te zetten. Daarnaast zijn er ook verschillende apps die je kunnen helpen. De app Alarmy laat je bijvoorbeeld eerst een puzzeltje oplossen voordat je de wekker uit kan zetten. Door je brein gelijk aan het werk te zetten ben je direct goed wakker en ben je veel minder snel geneigd om terug je bed in te kruipen.

Ben jij benieuwd naar hoe jij jouw nachtrust kan verbeteren? Lees hier alles over waarom wij al ons hele leven verkeerd slapen!