Wij vrouwen winnen olympisch goud als het gaat om stressen. Op een of andere manier sluipt het erin en is het ontzettend lastig om er weer uit te komen. Je zou natuurlijk helemaal in de stress verzeild kunnen raken of meteen kunnen grijpen naar medicatie dit op kan lossen. Toch zijn er ook natuurlijke manieren die de stress kan verminderen. Lees hier hoe goed omgaan met stress kan met natuurlijke manieren.

Goed omgaan met stress

Op zijn tijd kan een beetje gezonde stress best. Het is alleen niet de bedoeling dat je er in blijft hangen, want dat heeft zowel lichamelijk als mentaal veel gevolgen. Stress wil je daarom liever voorkomen, maar soms gaat dat gewoon niet. Met de volgende manieren kun jij straks als de beste omgaan met stress.

1. Sporten

Je staat vast niet te springen om ook nog eens tijd vrij te maken voor de sportschool of een rondje hardlopen, want je hebt het al zo druk. Dat past eigenlijk echt niet in de planning! Toch is het wel verstandig om tijd vrij te maken voor sporten. Als je sport maakt je lichaam namelijk het stofje endorfine aan, welke ervoor zorgt dat je je blijer voelt. Dit helpt om de spanning en druk van de stress tegen te gaan. Probeer deze vijf work-outs die niet voelen als sporten eens. Go for it, girl!

2. Mediteren

Dit is echt niet alleen voor de zweverige tante’s onder ons hoor! Als je stress hebt, maakt je lichaam het stofje cortisol aan. Een beetje hiervan is oké. Denk bijvoorbeeld aan de gezonde spanning die je nodig hebt om iets tot een succes te brengen. Zodra er hier te veel van aangemaakt wordt, kan het schadelijk worden voor je lichaam. Meditatie is een manier van reageren op emoties, waaronder stress. Gewoon proberen dus! Ben jij nog beginner? Lees hier de beste meditatie tips voor beginners.

3. Yoga

Yoga is niet alleen goed voor de flexibiliteit van je spieren. Sterker nog. In India doet men al 4000 jaar aan yoga als een soort medicijn voor lichaam en geest. Yoga verzacht het zenuwstelsel, geeft balans aan je hormonen en reguleert zenuwen. Dat zijn precies de dingen die je stress kunnen verminderen. Tijd om zen te worden en de volgende yoga-oefeningen te proberen.

4. Thee drinken

Het is bewezen dat het drinken van warme thee stress kan verminderen dus zet gewoon een lekker kopje thee. Het maakt eigenlijk niet per se uit wat voor thee je drinkt, maar je zou natuurlijk voor bepaalde (bewezen) rustgevende kruidenthee kunnen kiezen als munt of kamille. Deze theesoorten zijn vaak ook nog eens super gezond. Zo makkelijk kan omgaan met stress zijn.

5. Stop met cafeïne

Het is logisch dat je naar die liters koffie blijft grijpen. Het zorgt voor meer alertheid, betere prestaties en een beter humeur. Je slaapt met stress minder goed dus een kopje koffie gaat er nou eenmaal wel in. Toch kan het verstandig om de koffie even te skippen. Het kan namelijk je cortisol level verhogen en dat wil je niet. Verder heeft cafeïne als voordeel dat je er wakkerder van wordt. Dit houdt alleen wel in dat je slaapkwaliteit ook naar achter gaat, wat ook weer een minder goed effect heeft op je stresslevel. Stop dus met het consumeren van deze cafeïne producten.

Lees ook: No way! Is eten écht de oplossing tegen stress