Word jij ook altijd zo enthousiast als je hoort dat een glas wijn per dag eigenlijk hartstikke goed voor je is? Wij ook! Toch zitten er een paar vraagtekens aan deze uitspraak. Want welke wijn moet je dan drinken en is het echt zo gezond? Wij zochten het voor je uit.

sex and the city FEM FEM
@sexandthecity

Rode wijn

Dat rode wijn aardig wat gezondheidsvoordelen heeft, wisten we al een tijdje. En het zijn er ook nog eens ontzettend veel. De Harvard School of Public Health heeft bijvoorbeeld aangetoond dat de kans op verkoudheid met 50% afneemt, als je dagelijks een glas drinkt. Helemaal ideaal in deze tijden natuurlijk! Een ander onderzoek van het Detroitse Henry Ford Hospital heeft aangetoond dat het drinken van rode wijn ervoor zorgt dat je minder kans hebt om doof of slechthorend te worden. En het is niet alleen goed voor je oren, maar ook voor je ogen. Het drinken van rode wijn beschermt namelijk tegen hardnekkige oogaandoeningen. En het houdt maar niet op, het zorgt ook nog eens voor een kleinere kans op hart- en vaatziekten, Alzheimer, longkanker, vernauwde bloedvaten en niersteenvorming! Als je aan de lijn doet is een glaasje rood dan weer niet de beste keuze, het bevat namelijk 82 calorieën per glas.

Witte wijn

Niet alleen rode wijn, maar ook witte wijn is toch eigenlijk best gezond, al wordt er niet zoveel over gesproken. De witte variant bevat bijvoorbeeld het zogenaamde goedje resveratrol. Deze antioxidant heeft een stimulerend effect op ons lichaam. Het verhoogt niet alleen ons uithoudingsvermogen, maar beschermt ook ons hart. Of de fles waar jij uit drinkt dus gezond is, hangt af van de hoeveelheid resveratrol, dit zit vooral veel in Spaanse of Zuid-Franse wijnen. Volgens onderzoekers van de Universiteit van Buffalo wint witte wijn het van de rode wijn als je kijkt naar het gezond houden van je longen. Ook heeft witte wijn een positief effect op je cholesterol en je metabolisme. Voor de lijn is droge witte wijn de allerbeste optie, een glas witte wijn heeft namelijk ‘slechts’ 67 calorieën per glas.

wijn FEM FEM
@theholiday

Rosé

Move over, witte wijn, hier is de rosé. En deze schijnt dus nog gezonder te zijn dan witte wijn. Want ook rosé bevat resveratrol, het stofje dat goed is voor bijna alles. Wel moet je, als je een glaasje drinkt op je gezondheid, wel even goed kijken welke fles je opentrekt. Niet alle rosé heeft namelijk die gezondheidseffecten waar we allemaal zo dol op zijn. Kies voor de donkerste rosé die je kunt vinden, deze bevat namelijk meer antioxidanten. Hoe donkerder de kleur, des te langer hebben de druiven nog in de schil gezeten, dit is het gezondst. Hiervoor kun je het beste een rosé uit Italië of Spanje kiezen. Ook als je aan de lijn doet hoef je (als je toch gaat voor een wijntje) een roséetje niet te laten staan, een glas rosé bevat 71 calorieën.

Conclusie

And the winner is…. rood! Deze gouwe ouwe is niet meer weg te denken uit onze wijnkast. Met al die gezondheidsvoordelen, kunnen die paar extra calorietjes er ook nog wel bij. Maar welke soort is nou het allergezondst? Dat moeten de droge en donkere rode wijnen zijn, bijvoorbeeld een Cabernet. Helemaal goed uit de test komen de Madiran wijn en de Pinot Noir. Wij zeggen trek die fles maar open! Geniet wel met mate, er wordt voor de grootste gezondheidsvoordelen aangeraden 1 glas per dag te drinken.

Heb je de fles al opengetrokken? Lees hier hoelang je deze kunt bewaren.